Fashion photography in high-end fashion magazines: editorial photography versus advertising photography. Ethical limits
Main Article Content
Abstract
Potography plays a key role in fashion magazines. In this type of publications, also called feminine, images occupy a privileged position. One of the main reasons is that fashion needs to generate desire and enthusiasm: it always has to go a step further because its essence is aspiration, and this component of dream and seduction can be effectively transmitted through a photograph. Likewise, fashion is a trend: it is synonymous with constant change and the photographs, because of their immediacy and instantaneous characteristics, adapt to that sense of transience that fashion requires. Through this article, we intend to point out the differences between the photography taken for a fashion editorial and fashion advertising photography, based on the fact that both have fashion and photography in common and that both are subject to commercial interests. Finally, the ethical limits of fashion photography will be addressed.
Article Details
References
Aznar, H (2000): Publicidad y ética: la vía de la autorregulación. Revista Latina de Comunicación Social, 25. Recuperado el 15 de enero de 2020. Disponible en: http://www.ull.es/publicaciones/latina/aa2000yen/148hugoaznar.html
Díaz Bourgeot, E. (). Fotografía publicitaria. El poder de la imagen. Madrid: Anaya Multimedia.
Ducros, F. (1998) The dream of beauty. Fashion and fantasy. En “A new history of photography”. Editor Michel Frizot. Londrés: Kóneman.
Eguizábal, R (2011). Fotografía publicitaria. Madrid: Cátedra.
Gómez de Travesedo, R. (2017). La publicidad de moda en las revistas femeninas de alta gama en España en 2014. Universidad de la La Laguna. Disponible en: http://www.revistalatinacs.org/16SLCS/libro-colectivo-edicion-2.html
Garrido Rodríguez, M. (2012): Las revistas femeninas de alta gama: crónica de un desdén. Salamanca: Comunicación social.
Guerrero Glez.-Valerio, B (2013). La fotografía de moda en el nuevo milenio. No me retoque tanto, por favor. En Comunicación y la red. Nuevas formas de periodismo. Sabés, F. & Verón, JJ. (coordinadores) Edita Asociación e Periodistas de Aragón, pp. 48-pp.57
Heimann, J & Nieder, A. (2009). 20th Century Fashion. Taschen – Bibliotheca Universalis
Incorvaia, M. (2016). La fotografía en la moda. Entre la seducción y el encanto. Cuaderno del centro de Estudios en Diseño y Comunicación. Cuaderno 57. [En línea] Disponible en: http://fido.palermo.edu/servicios_dyc/publicacionesdc/archivos/555_libro.pdf [diciembre de 2019]
Indij & Silva (2017). Fotografía y estética. Buenos Aires: la marca editora
Keaney, Magdalene (2008). Moda y publicidad. Talleres de los mejores fotógrafos del mundo. Barcelona: Ed. Oceano
Lipovetsky, G. & Roux, E. (2014). El lujo eterno. De la era de lo sagrado al tiempo de las marcas. Barcelona: Ed. Anagrama.
Torres, R (2007). Revistas de moda y belleza: El contenido al servicio de la forma bella. Ámbitos. nº 16 – Año 2007 (pp. 213-225) [En línea] Disponible en: http://grupo.us.es/grehcco/ambitos_16/ambitos_16.pdf [enero de 2018]
Susperregui, J.M. (2000). Fundamentos de la fotografía. Bilbao: Universidad del País Vasco.
Vázquez Casco, A.I. (1995). Moda e imagen publicitaria. En Rey, Juan (coord.) Algunas consideraciones sobre la comunicación empresarial e institucional. pp. 49- pp.58
Viaux, N. (2009). Contemporary Fashion Photographers. Köln: Daab Media
VVAA (2015). Vogue, like a painting. Fundación Colección Thyssen-Bornemisza.