Information and post-truth politics in the 2018 Mexican electoral process

Main Article Content

Perla Olivia Rodríguez Reséndiz

Abstract

During the electoral process in Mexico in 2018, a large volume of electoral information was produced, distributed and accessed through traditional media, new digital media and social media. Moreover, the audience and followers of social media have increased and exceeded the figures reached in other electoral processes. This election belongs to an era of post-truth politics that is distinguished by the fact that objective facts have less influence on public opinion than emotional messages and personal beliefs. Furthermore, there exists a proliferation of lies, half-truths and unfulfilled promises that only harms democracy. This paper offers a definition of the term, “post-truth” and establishes its relationship with politics. It then focuses on the Mexican 2018 elections, analyzing the use of lies, half-truths and promises during the electoral process. It should be noted that this is not a conclusive study, but rather, part of an ongoing investigation.

Article Details


Author Biography

Perla Olivia Rodríguez Reséndiz, Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información

Investigadora del Instituto de Investigaciones Bibliotecológicas y de la Información (IIBI), Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM)

References

Del Fresno, Miguel. “Posverdad y desinformación: guía para perplejos”. El País, marzo, 2018, Disponible en: https://elpais.com/elpais/2018/03/16/opinion/1521221740_078721.html (28 de mayo de 2018).

El País (2016), Posverdad’, palabra del año Publicado en El País. En https://elpais.com/internacional/2016/11/16/actualidad/1479316268_308549.html (25 de mayo de 2018).

Gallego Díaz, S. (2016). “La era de la política de la posverdad· en El País. Disponible en: https://elpais.com/elpais/2016/09/23/opinion/1474647422_293415.html ( 25 de mayo de 2018).

INE (Instituto Nacional Electoral) 2018. Monitoreo de programas de radio y televisión que difunden noticias. Disponible en: https://monitoreo2018.ine.mx/app/portalCam?execution=e3s1 (25 de mayo de 2018).

ICJ (2018). La ética periodística en la era digital. International Center for Journalists, Suecia.

Juárez, Magali (2018). “Primer debate presidencial, el más visto en la historia: INE” en El Financiero. Disponible en: http://www.elfinanciero.com.mx/elecciones-2018/primer-debate-presidencial-el-mas-visto-en-la-historia-ine (23 de mayo de 2018).

Koyré, A. (2015). La función política de la mentira moderna, Pasos perdidos.

Latinobarómetro (2017). Informe 2017. Disponible en: http://www.latinobarometro.org/ (29 de mayo de 2018).

Levario, M. (2018). “Noticias falsas” en Revista etcétera. Abril de 2018. Disponible en: https://www.etcetera.com.mx/revista/noticias-falsas-2/ (28 de mayo de 2018).

López, María José (2018) ¿Cuáles son los sitios y usuarios que más difunden noticias falsas? Publicado en https://verificado.mx (29 de mayo de 2018).

Niño González, J; Barquero Cabrero,M; y García García, E. (2017) «Opinión pública e infoxicación en las redes: los fundamentos de la post-verdad.» Vivat Academia. Revista de Comunicación. junio-septiembre, nº 139, 83-94

Oxford (2018). Oxford Dictionary, versión on line. Disponible en https://www.oxforddictionaries.com/press/news/2016/12/11/WOTY-16 (25 de mayo de 2018).

Parametría (2017). “Cae confianza en medios tradicionales de comunicación” en portal Parametría. Disponible en: http://www.parametria.com.mx/carta_parametrica.php?cp=4946 ( 28 de mayo de 2018).

Palazuelos, I y García, Ch. (2018). Equidad en la contienda electoral en cuanto a espacios en radio y televisión. Retos y perspectivas. Mirada legislativa, número 143.

Sosa Plata, G. (2010). “Medios electrónicos, democracia y elecciones” en El Cotidiano.

Vice, M. y CHwe, H. (2017). “Poor raitings for Peña Nieto, political parties” en Pew Research Center. Disponible en: http://www.pewglobal.org/2017/09/14/poor-ratings-for-pena-nieto-political-parties/ (29 de mayo de 2018).

StopFake (2018). StopFake.org. Disponible en https://www.stopfake.org/es/portada/ (28 de mayo de 2018).

Trueba, David (2016). Ganadores, en El País on line. Disponible en: https://elpais.com/elpais/2016/12/12/opinion/1481560050_028890.html (25 de mayo de 2018).

UNAM-INE (2018) Reporte Ejecutivo, Presidencia Campañas. Periodo del 30 de marzo al 13 de mayo de 2018. Disponible en: http://sitios.ine.mx/archivos2/portal/DEPPP/Monitoreo/2018/pdf/Reporte_SMN2018_Acumulado_20180330_20180513_PRE.pdf

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.