Political-partisan identity: A pending challenge for contemporary politics
Main Article Content
Abstract
This study explores the relationship between citizens and political parties in order to address the absence of partisan political identity. It reviews the concepts of identity, the relation between political communication and political-party identity. In sum, it can be said that most political actors agree that it is necessary to foster citizen identification with parties and politicians. In turn, it is expected that the latter will identify with citizens’ real needs, values, beliefs and attitudes, and that they will engage in a process of political communication that will effectively present the ways to reach the common good that they have envisaged.
Article Details
References
Aquino, Santo Tomás de. Suma teológica (16 t.), Madrid, BAC.
Béjar, Raúl y Rosales, Héctor (coords.) (2005). La identidad nacional como problema político y cultural, (pp: 27-28),
Canel, María José. (1999). Comunicación política, (pp. 15-16), España, Ed. Técnos.
Castells, Manuel. (1997). La era de la información: Economía, sociedad y cultura. Vol. II: El poder de la identidad, (p. 30), España, Ed. Siglo XXI.
Habermas, Jürgen. (1998). Identidades nacionales y postnacionales, (114-115, 121), Madrid, Ed. Técnos.
Herreros, Mario. (1989). Teoría y técnica de la propaganda electoral, (pp. 168-169), Barcelona, Ed. PPU.
Huntington, Samuel. (2004). ¿Quiénes somos? Los desafíos a la identidad nacional estadounidense, (p. 45), México, Paidós.
Maarek, Philipe. (1997). Marketing político y comunicación, (p. 27), España, Ed. Paidós.
Moreno, Alejandro. (2003) El votante mexicano: Democracia, actitudes políticas y conducta electoral, (p.22), México: FCE.
Pastrana, Alejandro. (2014). Identificación partidista y su in-estabilidad.
Platón. (2010). Diálogos: Protágoras (343 b). (p. 278), España, Ed. Gredos.
Price, Vincent. (1994). La opinión pública: esfera pública y comunicación, (p. 78, 79), España, Ed. Paidós.
Ratzinger, Joseph. (1998). Verdad, valores, poder, piedras de toque de la sociedad pluralista, (p. 39), España, Ed. Rialp, 2ª edición.
Sartori, Giovanni. (2001) La sociedad multiétnica. Pluralismo, multiculturalismo y extranjeros, (pp. 70-71), México, Ed. Taurus.
Taylor, Charles. (2004). La ética de la autenticidad, (pp. 81-87 ), España, Ed. Paidós.
Woodrow, Alain. (1993) Las nuevas sectas, México, Ed. FCE, col. Popular n. 183, 1ª reimpresión de la 2ª edición.