Political-partisan identity: A pending challenge for contemporary politics

Main Article Content

Fernando Huerta Vilchis

Abstract

This study explores the relationship between citizens and political parties in order to address the absence of partisan political identity. It reviews the concepts of identity, the relation between political communication and political-party identity. In sum, it can be said that most political actors agree that it is necessary to foster citizen identification with parties and politicians. In turn, it is expected that the latter will identify with citizens’ real needs, values, beliefs and attitudes, and that they will engage in a process of political communication that will effectively present the ways to reach the common good that they have envisaged.

Article Details


Author Biography

Fernando Huerta Vilchis, Universidad Panamericana, Escuela de Comunicación

Doctor en Ciencias de la Información (Comunicación) por la Universidad Complutense de Madrid. Licenciado en Periodismo y Comunicación Colectiva por la Escuela de Periodismo Carlos Septién García. Cursó la maestría en Comunicación Social y la Especialidad en Comportamiento Organizacional en la Universidad Panamericana. Miembro fundador de la Escuela de Comunicación.      

References

Aquino, Santo Tomás de. Suma teológica (16 t.), Madrid, BAC.

Béjar, Raúl y Rosales, Héctor (coords.) (2005). La identidad nacional como problema político y cultural, (pp: 27-28),

Canel, María José. (1999). Comunicación política, (pp. 15-16), España, Ed. Técnos.

Castells, Manuel. (1997). La era de la información: Economía, sociedad y cultura. Vol. II: El poder de la identidad, (p. 30), España, Ed. Siglo XXI.

Habermas, Jürgen. (1998). Identidades nacionales y postnacionales, (114-115, 121), Madrid, Ed. Técnos.

Herreros, Mario. (1989). Teoría y técnica de la propaganda electoral, (pp. 168-169), Barcelona, Ed. PPU.

Huntington, Samuel. (2004). ¿Quiénes somos? Los desafíos a la identidad nacional estadounidense, (p. 45), México, Paidós.

Maarek, Philipe. (1997). Marketing político y comunicación, (p. 27), España, Ed. Paidós.

Moreno, Alejandro. (2003) El votante mexicano: Democracia, actitudes políticas y conducta electoral, (p.22), México: FCE.

Pastrana, Alejandro. (2014). Identificación partidista y su in-estabilidad.

Platón. (2010). Diálogos: Protágoras (343 b). (p. 278), España, Ed. Gredos.

Price, Vincent. (1994). La opinión pública: esfera pública y comunicación, (p. 78, 79), España, Ed. Paidós.

Ratzinger, Joseph. (1998). Verdad, valores, poder, piedras de toque de la sociedad pluralista, (p. 39), España, Ed. Rialp, 2ª edición.

Sartori, Giovanni. (2001) La sociedad multiétnica. Pluralismo, multiculturalismo y extranjeros, (pp. 70-71), México, Ed. Taurus.

Taylor, Charles. (2004). La ética de la autenticidad, (pp. 81-87 ), España, Ed. Paidós.

Woodrow, Alain. (1993) Las nuevas sectas, México, Ed. FCE, col. Popular n. 183, 1ª reimpresión de la 2ª edición.