The Political Dilemmas of the Transformations of Mexico: a Philosophical Approach
Published 2019-12-13
How to Cite
Downloads
Altmetrics
Citas
Abstract
The aim of this paper is to analyze the philosophical arguments that underpin the four political transformations of Mexico. This analysis provides a detailed account of the difficulties Mexico has had for consolidating the principles of freedom and equality. In what follows, I track the origin of the Mexican left in the 19th century from authors, such as Ignacio Ramírez, to concerns that appear within two contrasting moral Cartillas, the first one written by Alfonso Reyes, and the second one, that of Fourier, brought to Mexico by Plotinus Rhodakanaty. Subsequently, I propose a possible link between anarchism and the political and moral philosophy that underpins the ideology of Andrés Manuel López Obrador. I shall highlight the tensions within the ideology of the fourth transformation, especially those existing between government centralization and the weakening of some institutions, the latter, a premise inherited from the anarchist ideology.
References
- Ahrens, H. (1876). Curso de derecho natural o de filosofía del derecho, completado en las principales materias, con hojeadas históricas y políticas. Ciudad de México: Librería de A. Bouret e hijo.
- Aquino, H. (2016). La modernidad y el humanismo jesuita del siglo XVIII: la influencia de John Locke en el tratamiento de la justicia de Francisco Javier Alegre. Theoría, 30, 61-83.
- Arango Loboguerrero, L. (2009). Catarino Garza, un mexicano en la guerra civil colombiana de 1895. Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura, 36(1), 251-282.
- Aspe Armella, V. (2013). Ensayo en torno a la Constitución de Cádiz y su dimensión americana. En M. Prendes Guardiola & V. Velezmoro Montes (eds.), Las cortes y la crisis. (pp. 16-32). Piura: UDEP.
- Aspe Armella, V. (2015). Morelos y la culminación de la estrategia republicana en la interpretación de Lucas Alamán. En V. López Vela (ed.), 200 años de los Sentimientos de la Nación: valoración y vigencia. (pp. 107-126). Ciudad de México: Centro Anáhuac Sur.
- Aspe Armella, V. (2017). El concepto de “Estado laico” en la Constitución Política de México y el “habitus religioso” de los mexicanos: una aproximación. En J. Olvera García et al. (eds.), La Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos. 1917-2017. A 100 años. (pp. 255-284). Toluca: UAEMX.
- Aspe Armella, V. (2018). Aristóteles y Nueva España. Ciudad de México: UASLP. Ávila, A. & Guedea, V. (2007). La independencia de México: temas e interpretaciones recientes. Ciudad de México: UNAM.
- Barreda, G. (1998). Oración cívica. En M. Rovira Gaspar (ed.), Pensamiento filosófico mexicano, siglo XIX y primeros años del XX. (pp. 424-438). Ciudad de México: UNAM.
- De Aquino, T. (1989). Suma Teológica (Vol. II). Madrid: BAC.
- De Aquino, T. (2007). De regno. Madrid: Tecnos.
- De Aquino, T. (2007). Suma contra gentiles. Madrid: BAC.
- De la Torre Villar, E. (2007). La Independencia de México. Ciudad de México: FCE.
- De Talamantes, M. (1998). Disertación sobre un Congreso General de la Nueva España. En M. Rovira Gaspar (ed.), Pensamiento filosófico mexicano, siglo XIX y primeros años del XX. (pp. 67-79). Ciudad de México: UNAM.
- De Villa Urrutia, J. (1887-1882). Voto de Jacobo de Villa Urrutia dado en la Junta General celebrada el 31 de agosto de 1808, sobre si había de reconocer la junta soberana de Sevilla. En J. Hernández Dávalos (ed.), Colección de documentos para la historia de la Guerra de Independencia 1801-1821. (pp. 53-64). Ciudad de México: Impresor José María Sandoval.
- Dussel, E. (1977). Filosofía de la liberación. Bogotá: Nueva América.
- Dussel, E. & Guillot, D. (1975). Liberación latinoamericana y Emmanuel Levinás. Buenos Aires: Bonum.
- Engels, F. (1978). Socialism: Scientific and Utopian. En I. Howe (ed.), Essential Works of Socialism. (pp. 83-101). NY: Bentham Books.
- Guerra, F. X. (1992). Las revoluciones Hispánicas: independencias americanas y liberalismo español. Madrid: Universidad Complutense.
- Hale, C. (2002). La transformación del liberalismo en México a fines del siglo XIX. Ciudad de México: FCE.
- Howe, I. (2970). John Stuart Mill: Non Marxian Socialisms. En I. Howe (ed.), Essential Works of Socialism. (pp. 195 y ss.). NY: Bentham Books.
- Hurtado, G. (29 de enero de 2019). Coordenadas filosófico-ideológicas de la Cartilla moral. La Razón. Obtenido de https://www.razon.com.mx/opinion/coordenadas-filosofico-ideologicas-de-la-cartillamoral/
- Illades, C. (2002). Rhodakanaty y la formación del pensamiento socialista en México. Ciudad de México: Anthropos.
- Konstantinov, F. V., et al. (1960). El materialismo histórico. Ciudad de México: Grijalbo.
- Krauze, E. (1976). Caudillos culturales de la Revolución Mexicana. Ciudad de México: Tusquets.
- Leyva, G. (2018). La filosofía en el México del siglo XX. Ciudad de México: FCE.
- Lida, C. & Illades, C. (2001). El anarquismo europeo y sus primeras influencias en México después de la Comuna de París: 1871-1881. Historia Mexicana, 51(1), 103-149.
- López Molina, X. (2011). Plotino Constatino Rhodakanaty. En M. Rovira Gaspar (ed.), Una aproximación a la historia de las ideas filosóficas en México. Siglo XIX y principios del XX. (pp. 219-227). Ciudad de México: UAQ-UG-Universidad Autónoma de Madrid-UNAM.
- López Molina, X. (2011). Ricardo Flores Magón. En M. Rovira Gaspar (ed.), Una aproximación a la historia de las ideas filosóficas en México. Siglo XIX y principios del XX. (pp. 228-242). Ciudad de México: UAQ-UG-Universidad Autónoma de Madrid-UNAM.
- López Obrador, A. M. (2004). Un proyecto alternativo de nación. Ciudad de México: Grijalbo.
- López Obrador, A. M. (2014). Neoporfirismo. Hoy como ayer. Ciudad de México: Grijalbo.
- López Obrador, A. M. (2016). Catarino Erasmo Garza Rodríguez. ¿Revolucionario o bandido? Ciudad de México: Planeta.
- Martínez Albesa, E. (2015). La independencia republicana de José María Morelos en la encrucijada entre tradicionalismo y liberalismo. En V. López Vela (ed.), 200 años de los Sentimientos de la Nación: valoración y vigencia. (pp. 9-19). Ciudad de México: Universidad Anáhuac Sur.
- Martínez Baracs, R. (23 de enero de 2019). La historia de la Cartilla moral de Alfonso Reyes. Letras Libres. Obtenido de https://www.letraslibres.com/mexico/historia/la-historia-la-cartilla-moral-alfonso-reyes
- Montesquieu, C. L. (1980). El espíritu de las leyes. Madrid: Tecnos.
- Mora, J. M. (1836). Obras completas (Vol. I). París: Librería de Rosa.
- Mora, J. M. (1963). Obras sueltas. Ciudad de México: Porrúa.
- Mora, J. M. (1987). Obras completas. Ciudad de México: SEP.
- Mora, J. M. (1998). Sobre la libertad civil del ciudadano. En M. Rovira Gaspar, Pensamiento filosófico mexicano, siglo XIX y primeros años del XX. (pp. 296-312). Ciudad de México: UNAM.
- Naranjo, D. (2007). La Constitución de 1857. Catolicismo y Liberalismo en México. Ciudad de México: Porrúa.
- Pampillo Baliño, J. P. (2010). El primer constituyente de México. Talamantes: Ideología y proyecto de la América Septentrional. Ciudad de México: Porrúa.
- Pampillo Baliño, J. P. (2014). El Congreso Nacional de fray Melchor de Talamantes. Primer proyecto constitucional del México independiente. Revista de estudios Históricos y Jurídicos, 36, 273-290.
- Plamenantz, J. (1986). Karl Marx y su fiosofía del hombre. Ciudad de México: FCE.
- Plekhanov, G. (1978). Anarchist Tactics and Morality. En I. Howe (ed.), Essential Works of Socialism. (pp. 197-212). NY: Bentham Books.
- Ramírez, I. (1956). Discurso pronunciado al Congreso Constituyente en 1856. Ciudad de México: COLMEX.
- Reyes, A. (2005). Cartilla Moral. Conciencia del entorno. Monterrey: Universidad Autónoma de Nuevo León.
- Rhodakanaty, C. (1968). Cartilla Socialista o sea Catecismo Elemental de la Escuela Socialista de Carlos Fourier, por Plotino Rhodakanaty fundador de La Social. En J. Valero Silva (ed.), Estudios de Historia Moderna y Contemporánea. (doc. 18). Ciudad de México: UNAM.
- Rovira Gaspar, M. (1998). Pensamiento filosófico mexicano, siglo XIX y primeros años del XX. Ciudad de México: UNAM.
- Sánchez Cuervo, A. (2004). Las polémicas en torno al Krausismo en México (siglo XIX). Ciudad de México: UNAM.
- Sánchez Cuervo, A. (2011). Recepción del krausismo en México. En M. Rovira Gaspar (ed.), Una aproximación a la historia de las ideas filosóficas en México. Siglo XIX principios del XX. (pp. 197-218). Ciudad de México: UAQ-UG-Universidad Autónoma de Madrid-UNAM.
- Sheridan, G., & Aristegui, C. (1 de julio de 2018). ‘Sigo siendo anarquista’: Guillermo Sheridan. Aristegui Noticias. Obtenido de https://aristeguinoticias.com/0107/kiosko/sigo-siendo-anarquistaguillermo-sheridan/
- Tiberghien, G. (1875). Lógica de la ciencia del conocimiento. Ciudad de México: Librería madrileña.
- Velasco Gómez, A. (1998). Liberalismo y República: dos tradiciones en la democracia de México. Revista Iberoamericana de Filosofía Política, 15(48), 116-136.
- Velasco Gómez, A. (1999). Democracia liberal y democracia republicana. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 1(1), 72-82.
- Velasco Gómez, A. (2000). Republicanismo y multiculturalismo. Ciudad de México: Siglo XXI.
- Velasco Gómez, A. (2008). Significación política y cultural del humanismo novohispano. Ciudad de México: UNAM.
- Verdad, F. P. (1998). Memoria póstuma del síndico del ayuntamiento de México. En M. Rovira Gaspar (ed.), Pensamiento filosófico mexicano, siglo XIX y primeros años del XX. (pp. 144-162.). Ciudad de México: UNAM.
- Villoro, L. (1953). El proceso ideológico de la revolución de independencia. Ciudad de México: UNAM.
- Villoro, L. (2005). Rousseau en la Independencia mexicana. Casa del tiempo, 2(13), 2-8.
- Zavala, L. (1998). Ensayo histórico de las últimas revoluciones de México. En M. Rovira Gaspar (ed.), Pensamiento filosófico mexicano, siglo XIX y primeros años del XX. (pp. 335-368). Ciudad de México: UNAM.