The transformational leadership of Dr. José López Yepes: a personal and professional perspective
Main Article Content
Abstract
This article describes the transformational leadership of José López Yepes through experiential aspects, facts and situations that occurred during the academic, personal and professional treatment that he had with the human being, the academic and researcher and the friend. It is developed under the case method from the facts, to verify conceptual and theoretical supports on leadership, which in practice, Dr. José López Yepes adequately represents.
Article Details
References
Alcázar Cruz, P. (2020). Estilo de liderazgo y compromiso organizacional: Impacto del liderazgo transformacional. Economía coyuntural. Revista de temas de coyuntura y perspectivas, 5(4), 89-121. http://www.scielo.org.bo/pdf/ec/v5n4/v5n4_a06.pdf
Arora, R. & Rangnekar, S. (2016). The interactive effects of conscientiousness and agreeableness on career commitment. Journal of Employment Counseling, 53(1), 14-29. https://doi.org/10.1002/joec.12025
Bass, B. M. (1999). Two decades of research and development in transformational leadership. European Journal of Work and Organizational Psychology, 8(1), 9–32. https://doi.org/10.1080/135943299398410
Bass, B. M. (2008). The Bass handbook of leadership: Theory, research and managerial applications, 4a Ed. New York. Free Press.
Bass, B. M., & Avolio, B. J. (1997). Full range leadership development: Manual for the multifactor leadership questionnaire. MindGarden, California, CA.
Boukamcha, F. (2019). The effect of transformational leadership on corporate entrepreneurship in Tunisian SMEs. Leadership and Organization Development Journal, 40(3), 286–304. https://doi.org/10.1108/LODJ-07-2018-0262
D’Alessio, F. (2008). The influence of personality domains and working experience in Peruvian manager’s leadership styles: An initial study. Journal of CENTRUM Cathedra, 1(1), 13-33. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1479672
Figueroa Ramírez, M. V. (2012). La conciencia del informador en la obra de José María Desantes. UCMaule. Revista Académica, 42, p. 19–34. http://repositorio.ucm.cl:8080/handle/ucm/1253
Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación (6ª edición). McGraw-Hill Interamericana.
Hernández Pacheco, F. (2020). Dirección de recursos humanos en bibliotecas y otras instituciones. México: Universidad Nacional Autónoma de México. https://doi.org/10.22201/iibi.9786073015790e.2020
Llano Cifuentes, C. (1998). La enseñanza de la dirección y el método del caso. México: Universidad Panamericana. 130 p.
López Yepes, J., y Hernández Pacheco, F. (2011). Aportaciones a la Historia de la Documentación: evolución y contexto historiográfico. Documentación de las ciencias de la información, 34. https://doi.org/10.5209/rev_DCIN.2011.v34.36454
López Yepes, J., FernándezBajón, M. T., OreraOrera, L., SánchezVigil, J. M., MartínezMontalvo, E., Hernández Pacheco, F., Prat Sedeño, J., & Sánchez, C. M. (2008). Criterios para la evaluación de tesis doctorales. Revista General de Información y Documentación, 18, 193-322. https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID0808110293A/9313
Martínez Montalvo, E. (2008). D. Agustín Millares Carlo y su constante preocupación por la transmisión del conocimiento. Cuadernos de Documentación Multimedia, 2, 45–55. https://revistas.ucm.es/index.php/CDMU/article/view/59341/4564456546725
Ramírez, D. N. (2013). Educación superior para el siglo XXI. Discurso realizado en el marco del 70° aniversario del Tecnológico de Monterrey. https://www.youtube.com/watch?v=i9EwKO1flCU
Sayyadi, M., & Provitera, M. J. (2024). The art of transformational leadership: A key to a high-performance company. Journal of Values Based Leadership, 17(1), 72–77. https://doi.org/10.22543/1948-0733.1447
Silva Ballesteros, B. J., Morales Ledgard, N. N., Echeverría López, H. A., Arvizu Islas, P. P. (2021). Características del liderazgo transformacional de los directores de educación preescolar según los docentes expertos. Revista Relep Educación y Pedagogía en Latinoamérica, v. 3, n. 1. https://doi.org/10.46990/relep.2021.3.1.190
Wassermann, S. (1994). El estudio de casos como método de enseñanza. Buenos Aires: Amorrortu Editores.
Yulk, G. (2010). Leadership in organizations. Upper.