Spain's first online talent contest as an innovative and interdisciplinary practice in Communications Studies during the pandemic
Main Article Content
Abstract
Nebrija Medialab is a media platform with five laboratories: News, Radio, TV, Advertising and Design. The TV Lab produces audiovisual projects of information, fiction and entertainment for students to train their professional skills. With a PBL methodology, in 2018 Nebrija Talent Show was created, a talent contest where students work in front of and behind the camera. It is the students who, on the one hand, participate by demonstrating their art and, on the other, organise the show. Divided into teams, they attend to the phases of casting, script, presentation, direction, production, camera, sound, lighting, editing and, in collaboration with the Advertising and Design laboratories, promotion and management of social networks. Nebrija Talent experienced its third edition on 8 May 2020 and had to adapt to the situation imposed by COVID-19. It was held in telepresence format, becoming the first online talent show in Spain and promoting, in addition to the acquisition of professional skills, the creative and profitable integration of technologies and digital skills among students. The programme was broadcast simultaneously on BlackBoardUltra and YouTube and integrated the work of different degrees in the field of Communication and the Arts, representing a model of interdisciplinarity. This article explains the teaching practice and collects ad-hoc research on the learning outcomes achieved.
Article Details
References
Besalú-Casademont, Reinald; Schena, Jucinara; Sánchez-Sánchez, Cristina (2017). Competencias más relevantes en los estudios de Comunicación Audiovisual. Las percepciones de profesionales, docentes y estudiantes. Revista Latina de Comunicación Social, Nº 72, pp. 1536-1553.
Canales, Manuel; Peinado, Anselmo (1995): Grupos de discusión. En Delgado, J.M.; Gutiérrez, J. (Eds.). En Métodos y Técnicas cualitativas de investigación en Ciencias Sociales. Madrid: Síntesis.
Civil i Serra, Marta (2018). Los estudios universitarios en comunicación en España. Análisis de la situación actual para un debate abierto sobre su futuro estratégico. En Postigo, I.; Recoder, M. (coords.). Los y las «tics» en los estudios de comunicación. Málaga: Asociación Española de Universidades con Titulaciones de Información y Comunicación (ATIC), pp. 15-83.
Fernández-March, Amparo (2006). Metodologías activas para la formación de competencias. Educatio Siglo XXI, 24, pp. 35-56.
Grijalba, Nicolás; Toledano, Fernando (2014). Nebrija MediaLab: un valor añadido a la docencia y al desarrollo de competencias. Historia y Comunicación Social, 19, pp. 733-745.
Johnson, David W.; Johnson, Roger. T.; Smith, Karl A. (2006). Active learning: Cooperation in the college classroom (3rd ed). Edina, MN: Interaction book Company.
Kapp, Karl M. (2012). The Gamification of Learning and Instruction: Game-Based Methods and Strategies for Training and Education. New York: Pfeiffer.
Llorens-Largo, Faraón; Villagrá-Arnedo, Carlos; Gallego-Durán, Francisco; Molina-Carmona, Rafael (2021). CoVId-proof: cómo el aprendizaje basado en proyectos ha soportado el confinamiento. Campus Virtuales, 10 (1), 73-88.
Martí, José A.; et al. (2010). Aprendizaje basado en proyectos. Revista Universidad EAFIT, vol. 46, 158, pp. 11-21.
Miguel, Begoña (2018). Las competencias digitales en los Grados en Periodismo, Publicidad y Relaciones Públicas y Comunicación Audiovisual en la universidad. El caso de la Comunidad de Madrid. Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid.
Perlado, Marta; Saavedra, Marta; Rubio, Juana (2016). Entrenamiento de competencias profesionales en el ámbito de la Comunicación: el caso de Nebrija Medialab. Revista Espéculo, Número 2, pp. 31-45.
Perlado, Marta; Saavedra, Marta (2016). Nebrija Medialab, espacio experiencial de aprendizaje y desarrollo profesional para los estudiantes del área de comunicación. En Membiela, P.; Casado, N.; Cebreiros, M. La docencia universitaria: desafíos y perspectivas. Valencia: Educación Editora, pp. 39-43.
Rubio, Juana; Perlado, Marta (2015): El fenómeno WhatsApp en el contexto de la comunicación personal: una aproximación a través de los jóvenes universitarios. Revista ICONO14, 13(2), pp. 73-94.
Saavedra Llamas, Marta; Herrero de la Fuente, Mercedes; Castillo Lozano, Eduardo (2020). La formación en periodismo de datos en España: radiografía de la oferta académica universitaria. Anàlisi: Quaderns de Comunicació i Cultura, 62, 93-109.
Saavedra Llamas, Marta; Grijalba de la Calle, Nicolás; Pedrero Esteban, Luis Miguel (2018). Hacia una redefinición de las competencias y perfiles profesionales del comunicador audiovisual en el ecosistema digital. Doxa Comunicación, 27, pp. 369-385.
Sales, Dora; Cuevas-Cerveró, Aurora; Gómez-Hernández, José-Antonio (2020). Perspectives on the information and digital competence of Social Sciences students and faculty before and during lockdown due to Covid-19. El Profesional de la Información, v. 29, n. 4, e290423.
Sánchez, José (2013). Qué dicen los estudios sobre el Aprendizaje Basado en Proyectos. Actualidad Pedagógica, Número 2013.