From prime time to binge watching: the development of TV series

Main Article Content

María de Lourdes López Gutiérrez

Abstract

The current spectrum of television seriality, or “third golden age of series”, which attracts increasingly numerous audiences and is the object of study from multiple theoretical approaches, is the product of the development of a series of formulas and production systems that, together with their audiences, have been evolving. This work consists of a compilation of the milestones in the development of series since its genesis in the serialized novel and the radio soap opera, which, upon reaching television, burst into popular culture in a forceful way and generated consumer practices that placed a premium on prime time, up to the current viewing of series on demand through streaming platforms that allows a consumption of television fiction without restrictions of place or time. The changes have affected not only the forms of consumption, but also the narrative paradigms, themes, formal elements and the relationship with a public willing to sign the narrative pact during the necessary seasons.

Article Details


Author Biography

María de Lourdes López Gutiérrez, Universidad Panamericana, Campus Ciudad de México, Escuela de Comunicación

Doctora en Historia del Pensamiento por la Universidad Panamericana. Licenciada en Comunicación por la Universidad Iberoamericana, con especialidad en Cine. Maestra en Ciencias de la Educación. Especialista en Antropología Filosófica.Pertenece a la Red Iberoamericana de Narrativas Audiovisuales (Red INAV) y a la Internacional Association for Media and Communication Research (IAMCR) y a la Asociación Mexicana de Investigadores de la Comunicación (AMIC). Actualmente es Secretaria Académica de la Escuela de Comunicación de la UP. Docente desde hace 30 años en áreas relacionadas con Historia del arte, Cine, Análisis de medios, Ética de la Comunicación y Guionismo. Ha sido miembro del Consejo Consultivo del Canal del Congreso, del Consejo Editorial de la Revista R de Grupo Reforma y actualmente de la Colección Estudios sobre Cine de la UAM y del Consejo Ciudadano de UAM Radio.

References

ABC.es Nixon contra Kennedy; el día que cambió la televisión y la política ISRAEL VIANA ISRA_VIANA / MADRID, EL 05/10/2012 – 13.17h http://www.abc.es/20121004/elecciones-estados-unidos/abci-kennedy-nixon-debate-201210041220.html

Adams (2001). The Epic of America. Simon Publication [1933].

Albert, Pierre y Andre Jean Tudesq (1988). Historia de la radio y la televisión. Fondo de Cultura Económica.

Bertrand, Jean Claude (1992). Historia de la televisión en Estados Unidos, ¿qué nos puede enseñar? Ediciones RIALP.

Bloom, Harold (2001). Shakespeare, la invención de lo humano. Anagrama.

Capello, Giancarlo (2015). Una ficción desbordada. Narrativa y teleseries. Fondo Editorial Universidad de Lima.

Carpenter, Shelby (2017). “Netflix rompe record con nuevos suscriptores. Reporta ganancias sólidas”, en Forbes, 18 de enero.
https://www.forbes.com.mx/netflix-rompe-record-nuevos-suscriptores-reporta-ganancias-solidas/

Carrión, Jorge (2012). Teleshakespeare. Errata Naturae.

Cascajosa Virino, Concepción (2012). “La nueva edad de oro de la televisión norteamericana”, en Secuencias. Revista de Historia del Cine, núm. 29. Madrid, Universidad de Madrid.

Cascajosa Virino, Concepción (2015). La cultura de las series. Ed. Laertes.

Cascajosa Virino, Concepción (2016). “El ascenso de los showrunners”, en Index. Comunicación, vol. 6, núm. 2, pp. 23-40

Cristónomo Gálvez, Raquel (2012). “Mistery box. Narrativa matriosca e hipermediatica” en J J Abrams”, en Trípodos, núm. 31. Barcelona.

Family in primetime. (2011). PBS, org. (Documental para televisión)

Fernández Manzano, Eva Patricia, Elena Neira y Judith Clares Gavilán (2016). “Gestión de datos en el negocio audiovisual. Netflix como caso de estudio”, en El Profesional de la Información, vol. 25, núm. 4, julio-agosto.

Ferreras, J. I. (1972). La novela por entregas, 1840-1900. Taurus Ediciones.

García Noblejas, Juan José (1988). Elementos para una iconología audiovisual en Comunicación y sociedad. Vol. I, Núm1, p.21-71. Universidad de Navarra.

Hobsbawm, Erich (1994). Historia del siglo XX. Penguin Books.

Jenner, M. (2014). “Is this TV IV? On Netflix, TVIII and bingewatching”, en New Media and Society, enero.

Lipovetsky, Gilles y Jean Serroy (2009). La pantalla global. Anagrama.

López Vigil, José Ignacio (2013). Manual urgente para radialistas apasionados. Radialistas.net.

Martin, Brett (2014). Difficult men. Penguin Books.

Mittel, Jason (2015). Complex TV. University Press.

Navarro Rodríguez, Fidela (2010). Del ágora al rating, la investigación y medición de audiencias. México, LXI Legislatura, Cámara de Diputados.

Nightingale, Virginia (1999)., El estudio de las audiencias. El impacto de lo real. Paidós Comunicación.

Oxford Dictionary. http://www.oed.com/

Scolari, Carlos (2010). Narrativas transmedia, cuando todos los medios cuentan. Editorial Deusto.

Swanson, Dorothy (2000). The story of Viewers for Quality Television. From Grassroots to Primetime. Syracuse University Press.

Taylor, Ella (1989). Prime-time Families: Television Culture in Post-War America. University of California Press.

Thompson, Robert J. (1997). Televisions’s second Golden Age. Syracuse University Press.

Tubau, Daniel (2011). El guion en el siglo XXI. Editorial Alba.