No. 56 (2019): Enero - junio
Articles

Reflections on Intellectual Emancipation from Jacques Rancière’s “The Ignorant Schoolmaster”

Diana Milena Patiño Niño
Universidad de los Andes

Published 2018-12-13

How to Cite

Patiño Niño, D. M. (2018). Reflections on Intellectual Emancipation from Jacques Rancière’s “The Ignorant Schoolmaster”. Tópicos, Revista De Filosofía, (56), 339–364. https://doi.org/10.21555/top.v0i56.947

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Citas

Abstract

The dissonance experienced by the French pedagogue Joseph Jacotot in 1818 and collected by Jacques Rancière in The Ignorant Schoolmaster in 1987, could be considered not only as the proposal of a new educational paradigm or the criticism of some pedagogical models, but also as an invitation to think the notion of ‘emancipation’ and to examine further assumptions in some theories of emancipation. Accepting this challenge by Rancière and Jacotot, this article pursues a double aim: on the one hand, I present Rancière’s critique against the dominant form in which emancipation has been thought; on the other hand, I evince two aspects that, according to Rancière, are crucial in the emancipatory process.

References

  1. Allison, H. (1992) El idealismo transcendental de Kant: una interpretación y defensa. Barcelona: Editorial Anthropos.
  2. Bassas Vila, J. (2011). El tiempo de la igualdad. En J. Rancière. El tiempo de la igualdad. (4-13). http://www.herdereditorial.com: Herder.
  3. Bejarano, A. (Diciembre de 2007). El maestro ignorante y los contramétodos de educación. Reflexiones sobre educación en América Latina. Revista Docencia Universitaria, 8, 277-286.
  4. Binham, C., & Biesta, G. (2010). Jacques Rancière: Education, Truth, Emancipacion. New York: Continuum International Publishing Group.
  5. Biesta, G. (2017). Don’t be Fooled by Ignorant Schoolmasters: On the Role of the Teacher in Emancipatory Education. Policy Futures in Education, 15, 52-73.
  6. Clifford-Vaughan, M. (1963). Enlightenment and Education. The British Journal of Sociology , 14 (2), 135-143 . Comisión Nacional de Bibliotecas Populares. (s.f.). Recomendado: “El maestro ignorante”. Obtenido en Comisión Nacional de Bibliotecas Populares: http://www.conabip.gob.ar/node/337634
  7. Galloway, S. (2012). Reconsidering Emancipatory Education: Staging a Conversation between Paulo Freire and Jacques Rancière. Educational Theory , 62 (2), 163-184.
  8. Freire, P. (1975). Pedagogía del oprimido. Bogotá: América Latina.
  9. Paradiso, J. C. (s.f.). Seminario: HISTORIA DE LA EDUCACIÓN Maestría Educación Universitaria Facultad de Humanidades y Artes Mg Juan Carlos Paradiso. Obtenido de Jacotot: El maestro ignorante: http:// www.conabip.gob.ar/node/337634
  10. Rancière, J. (1975). La lección de Althusser. Buenos Aires: Galerna.
  11. ----(1996). El desacuerdo. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión.
  12. ----(2003). El Maestro Ignorante. Barcelona, España: Laertes.
  13. ----(2010). La noche de los proletarios. Buenos Aires: Tinta Limón.
  14. ----(2010a). On Ignorant Schoolmasters. In C. Bingham , & G. Biesta, Jacques Rancière: Education, Truth, Emancipation. (1-24). London: Continuum International Publishing Group.
  15. ----(2011). El tiempo de la Igualdad. http://www.herdereditorial.com: Herder.
  16. ----(2012). La méthode de l’égalité. Paris: Bayard.
  17. ----(2013). ¿Pasó ya el tiempo de la emancipación? Colombia.
  18. Schneewind, J. (1998). The Invention of Autonomy. United States of America: Cambridge University Press.
  19. Skiliar, C. (2003). La futilidad de la explicación: la lección del poeta y los laberintos de una pedagogía pesimista. Revista Educación y Pedagogía, XV(36), 71-82.
  20. Strike, K. (1972). Freedom, Autonomy and Teaching. Educational Theory, 22 (3), 262-277.