Affective recognition as moral content. Feuerbach in dialogue: Fichte, Hegel, Honneth
Published 2015-07-31
How to Cite
Downloads
Altmetrics
Citas
Abstract
Feuerbach’s philosophy represents a significant step in overcoming certain philosophical tradition based on purely speculative and metaphysical categories; and this from an ethical and anthropological understanding which is directly related to the perspective of reciprocal recognition. However, the relevance that the affective dimension reaches in Feuerbach’s ethical proposal problematizes the possibility of considering recognition as a normative moral content, when formulating pretensions to universality. In this sense, this paper offers a reflection on Feuerbach’s ethics validity nowadays parting from the reconstruction of the recognition perspective and taking into account both its limits and possibilities.
References
- Arrese, H. (2007). Autoconciencia y reconocimiento en la teoría fichteana de la exhortación. Revista Actio, 9, 117-122.
- Acosta López, M. R. (2009). Hegel y el concepto ‘puro’ de reconocimiento: la intersubjetividad como constitutiva de la subjetividad. En Intersubjetividad. Ensayos filosóficos sobre autoconciencia, sujeto y acción. F. Emilce y W. Duica (Eds.) (17-44). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
- Asheri, C. (1969). Feuerbachs Bruch mit der Spekulation. Frankfurt: Europäische Verlagsanstalt.
- Baynes, K. (2002). Freedom and recognition in Hegel and Habermas. Philosophy and Social Criticism, XXVIII-1, 1-17.
- Clarke, J. A. (2009). Fichte and Hegel on recognition. British Journal for the History of Philosophy, XVII-2, 365-385.
- Emel Rendón, C. (2009). Fichte: el reconocimiento y sus implicaciones. Éndoxa, 23, 191-207.
- Feuerbach, L. (1960). Sämtliche Werke (Hrsg. W. Bolin y F. Jodl), Stuttgart/ Bad-Cannstatt: Fromann Verlag.
- ____ (1969). Gesammelte Werke (Hrsg. W. Schuffenhauer). Berlín: Akademie Verlag.
- Fichte, J. G. (1979). Grundlage des NaturrechtsnachPrinzipien der Wissenschaftslehre. Hamburg: Meiner.
- Giusti, M. (2007). Autonomía y reconocimiento. Ideas y Valores, 133, 39-56.
- Habermas, J. (1984). Ciencia y técnica como ideología. Madrid: Tecnos.
- Hegel, G.W.F. (1969a). Jenaer Realphilosophie. Berlín: Akademie Verlag.
- ____ (1969b). Werke (Hrsg. E. Moldenhauer y K. M. Michel). Frankfurt: Suhrkamp.
- Honneth, A. (1992). Integridad y desprecio. Motivos básicos de una concepción de la moral desde la teoría del reconocimiento. Isegoría, 5, 78-92.
- ____ (1994). Kampf um Anerkennung, Zur moralischen Grammatik socialer Konflikte. Frankfurt: Suhrkamp.
- ____ (1996). Reconocimiento y obligaciones morales. RIFP. Revista Internacional de Filosofía Política, 8, 5-17.
- ____ (2001). Leiden an Unbestimmtheit. Stuttgart: Reclam.
- ____ (2003). Unsichtbarkeit. Stationen einer Theorie der Intersubjetivität. Frankfurt: Suhrkamp.
- Lefèvre, W. (1994). Feuerbach und die Grenzen der Ethik. En Solidarität oder Egoismus. Studien zu einer Ethik bei und nach Ludwig Feuerbach. H.-J Brauen y W. Schuffenhauer (Eds.) (125-140). Berlín: Akademie- Verlag.
- López Álvarez, P. (2001). El sujeto impropio. Identidad, reconocimiento y autonomía. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 3, 23-43.
- Siep, L. (1979). Anerkennung als Prinzip der praktischen Philosophie: Untersuchen zu Hegels Jenaer Philosophie des Geistes. Freiburg: Alber.
- Stirner, M. (1901). Der Einzige und sein Eigentum. Leipzig: Otto Wigand.
- Wildt, A. (1982). Autonomie und Anerkennung: Hegel Moralkritik im Licht seiner Fichte-Rezeption. Stuttgart: Klett-Cotta Verlag.
- Williams, R. (1992). Recognition: Fichte and Hegel on the Other. Albany: University of New York Press.
- ____ (1998). Hegel’s Ethics of Recognition. Los Angeles: University of California Press.