No. 68 (2024): Enero - abril
Articles

Spinoza and the Notion of Pluralistic Ontological Perspectivism

Cristian Tejeda
Universidad de Los Lagos

Published 2023-12-07

How to Cite

Tejeda, C., & Lagos, R. (2023). Spinoza and the Notion of Pluralistic Ontological Perspectivism. Tópicos, Revista De Filosofía, (68), 389–423. https://doi.org/10.21555/top.v680.2419

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Citas

Abstract

In this article we claim that there is a pluralistic ontological perspectivism inherent to Baruch Spinoza’s philosophy. The relationship between his general theory of the composition of bodies and the concepts of affection, immanence, power, and multitudo is essential for the constitution of this notion. The aim of this analysis is the inner foundation of the concept of points of view: it is impossible to think of it as an epistemological feature of an isolated individual, but it is also not possible to unify it by means of a common property. Consequently, Spinozist ontological perspectivism implies a pluralistic theory of points of view which circumvents the problems posed by the closure of the One-All model.

References

  1. Albiac, G. (2011). Sumisiones voluntarias. La invención del sujeto político: De Maquiavelo a Spinoza. Tecnos.
  2. Álvarez Gómez, M. (2004). La pretensión ontológica del pluralismo. Azafea: Revista de Filosofía, 6(1), 61-111.
  3. Balibar, É. (2011). Spinoza y la política. C. Marchesino y G. Merlino (trad.). Prometeo Libros.
  4. Bennett, J. (1990). Un estudio de la ética de Spinoza. J. A. Robles (trad.). FCE.
  5. Combes, M. (2017). Simondon. Una filosofía de lo transindividual. P. Ariel Ires (trad.). Cactus.
  6. Deleuze, G. (1975). Spinoza y el problema de la expresión. H. Vogel (trad.). Muchnik Ediciones.
  7. Deleuze, G. (2005). La isla desierta y otros textos. J. Pardo (trad.). Pre-Textos.
  8. Deleuze, G. (2008). En medio de Spinoza. Equipo Editorial Cactus (trads.). Cactus.
  9. Deleuze, G. (2009a). Diferencia y repetición. M. Siva y H. Bacacecce (trads.). Amorrotu.
  10. Deleuze, G. (2009b). Spinoza, filosofía práctica. A. Escohotado (trad.). Tusquets.
  11. Deleuze, G. y Guattari, F. (2006). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. J. Vázquez (trad.). Pre-Textos.
  12. Espinoza, F. (2018). Los individuos en la multitud. Revista Co-herencia, 15(28), 183-207. DOI: https://doi.org/10.17230/co-herencia.15.28.8.
  13. Gebhardt, C. (2007). Spinoza. O. Cohan (trad.). Editorial Posada.
  14. Gómez Salazar, M. (2019). El perspectivismo de Nietzsche en relación con el pluralismo onto-epistemológico. Logos: Revista de Filosofía, 47(133), 9-24. DOI: https://doi.org/10.26457/lrf.v0i133.2375.
  15. Gueroult, M. (1968). Spinoza. Dieu. (Éthique, 1). Éditions Aubier-Montaigne.
  16. Kaminsky, G. (1998). Spinoza, la política de las pasiones. Editorial Gedisa.
  17. Hardt, M. (2003). Deleuze, un aprendizaje filosófico. A. Bixio (trad.). Paidós.
  18. Lucrecio. (2003). La naturaleza de las cosas. M. Casillo (trad.). Alianza.
  19. Matheron A. (1988). Individu et communauté chez Spinoza. Éditions de Minuit.
  20. Matheron A. (2014). “Prefacio a La anomalía salvaje”. En T. Negri, Biocapitalismo: entre Spinoza y la constitución política del presente. (pp. 87-96). A. Pennisi (trad.). Editorial Quadrata.
  21. Martínez, R. y Tejeda, C. (2021). Crítica de la imagen moral del pensamiento a partir del principio de inmanencia y la teoría de los afectos de Spinoza. Anales del Seminario de Historia de la Filosofía, 38(1), 37-50. DOI: https://doi.org/10.5209/ashf.71385.
  22. Montag, W. (2005). Cuerpos, masas, poder. Spinoza y sus contemporáneos. Aurelio Sainz (trad.). Tierra de Nadie.
  23. Moreau, P.-F. (2012). Spinoza y el spinozismo. P. Lomba (trad.). Escolar y Mayo Editores.
  24. Moreau, P.-F. (2014). Spinoza. Filosofía, física y ateísmo. P. Lomba (trad.). Machado Libros.
  25. Morfino, V. (2014). El tiempo de la multitud. R. Peña, M. Gaínza y S. Torres (trads.). Tierra de Nadie.
  26. Nachtomy, O. (2014). Unidad, singularidad e infinito en Spinoza y Leibniz. En L. Cabañas y O. Esquisabel (eds.), Leibniz frente a Spinoza. Una interpretación panorámica. (pp. 147-166). Comares.
  27. Negri, T. (1993). La anomalía salvaje. G. de Pablo (trad.). Anthropos.
  28. Nietzsche, F. (2010). Correspondencia. IV. Enero de 1880 - diciembre de 1884. L. de Santiago (trad.). Trotta.
  29. Romero Cuevas, J. M. (2015). Perspectivismo y crítica social. De Nietzsche a la Teoría Crítica”. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 48, 141-163. DOI: https://doi.org/10.5209/rev_ASEM.2015.v48.49278.
  30. Simondon, G. (2009). La individuación a la luz de las nociones de forma e información. P. Ires (trad.). Cactus.
  31. Spinoza, B. (1925a). Opera. II. C. Gebhardt (ed.). Carl Winters Universitätsbuchhandlung.
  32. Spinoza, B. (1925b). Opera. III. C. Gebhardt (ed.). Carl Winters Universitätsbuchhandlung.
  33. Spinoza, B. (1925c). Opera. IV. C. Gebhardt (ed.). Carl Winters Universitätsbuchhandlung.
  34. Spinoza, B. (2007). Epistolario. O. Cohan, D. Tatián y J. Blanco (trads.). Ediciones Colihue.
  35. Spinoza, B. (2010). Tratado político. A. Domínguez (trad.). Alianza.
  36. Spinoza, B. (2011). Ética. V. Peña (trad.). Alianza.
  37. Tejeda, C. (2015). La importancia de la causa inmanente en la Ética de Spinoza. Revista de Filosofía, 71, 163-175. DOI: https://dx.doi.org/10.4067/S0718-43602015000100013.
  38. Tejeda, C. (2018). La inmanencia spinozista como forma de crítica política. Una reflexión desde el caso chileno. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 20(39), 187-209. DOI: https://dx.doi.org/10.12795/araucaria.2018.i39.09.
  39. Tejeda, C. (2020). Spinoza, una política del cuerpo social. Editorial Gedisa.
  40. Tejeda, C. (2022a). Philosophy of Education in Spinoza: About Voluntary Submission and Rational Becoming. Notas Históricas y Geográficas, 29, 317-345.
  41. Tejeda, C. (2022b). Una crítica spinozista al concepto democracia liberal: contradicciones esenciales. Revista de Filosofía, 39 (especial), 217-227. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6420082
  42. Tejeda, C. y Sobarzo, M. (2019). Satis amplam libertatem: una interpretación sobre el Tratado político de Spinoza. Anales del Seminario de Historia de la filosofía, 36(2), 355-382. DOI: https://doi.org/10.5209/ashf.58610.
  43. Vinciguerra, L. (2020). La semiótica de Spinoza. F. Venturi (trad.). Cactus.
  44. Wallerstein, I. (2016). El moderno sistema mundial. IV. El liberalismo centrista triunfante, 1789-1914. J. Albores (trad.). Siglo XXI.
  45. Yovel, Y. (1995). Spinoza, el marrano de la Razón. M. Cohen (trad.). Editorial Anaya-Mario Muchnik.
  46. Zourabichvili, F. (2014). Spinoza. Una física del pensamiento. S. Puente (trad.). Cactus.