No. 59 (2020): Julio-diciembre
Articles

The Mediations of Erotic Self-Consciousness. The Butlerian Hermeneutics of Chapter IV of Phenomenology Of Spirit

Milton Abellón
- Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires- CONICET (Consejo nacional de investigaciones científicas y técnicas)- CIF (Centro de investigaciones filosóficas)
Bio

Published 2020-06-27

How to Cite

Abellón, M. (2020). The Mediations of Erotic Self-Consciousness. The Butlerian Hermeneutics of Chapter IV of Phenomenology Of Spirit. Tópicos, Revista De Filosofía, (59), 153–193. https://doi.org/10.21555/top.v0i59.1093

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Citas

Abstract

The aim of this paper is twofold. Firstly, to systematize Butler’s reading of the introductory part and section A of chapter IV of the Phenomenology of Spirit through the joint approach of Subjects of Desire, The Psychic Life of Power and You Be My Body for Me. Secondly, to take a critical position regarding the Butlerian hermeneutics. The existing research lacks a critical approach. We seek to problematize her reading so as to be able to contribute critically to the corpus of complementary bibliography on this issue.

References

  1. Álvarez, E. (2010). La autoconciencia: lucha, libertad y desventura. En F. Duque (ed.), Hegel. La odisea del espíritu. A. Carrasco Conde et. al. (trads.). (pp. 85-108). Ediciones Pensamiento.
  2. Assalone, E. (2013). El cuerpo en el capítulo IV de la Fenomenología del espíritu de Hegel. La lectura de Judith Butler. En L. Basso y P. Bedin (eds.), Estudios filosóficos en torno a la corporalidad. Convergencias y Divergencias. Actas de XII Jornadas nacionales Agora philosophica. (pp. 48-57). Universidad Nacional de Mar del Plata. Biblioteca Electrónica de la Asociación Argentina de Investigaciones Éticas.
  3. Assalone, E. (2014). La mediación ética del sujeto hegeliano. Las interpretaciones de Judith Butler y Axel Honneth. En El concepto hegeliano de mediación ética y su recepción en la filosofía social (tesis doctoral). (pp. 7-55). Universidad Nacional de Lanús. (Agradecemos al autor la socialización del texto).
  4. Beiser, F. (2005). Hegel. Routledge.
  5. Bouton, C. (2009). Les apories de la lutte pour la reconnaissance. Hegel,
  6. Kojève, Butler. En F. Brugère y G. Le Blanc (eds.), Judith Butler. Trouble dans le sujet, trouble dans les normes. (pp. 35-67). PUF.
  7. Bowman, B. (2008). Kraft und Verstand. Hegels Übergang zum Selbstbewusstsein in der Phänomenologie des Geistes. En K. Vieweg y W. Welsch (eds.), Hegels Phänomenologie des Geistes. Ein kooperativer Kommentar zu einem Schlüsselwerk der Moderne Herausgegeben von Wolfgang Welsch. (pp. 153-170). Suhrkamp.
  8. Brady, A. y Schirato, T. (2011). Understanding Judith Butler. SAGE Publications.
  9. Brandom, R. (2007). The Structure of Desire and Recognition: SelfConsciousness and Self- Constitution. Philosophy and Social Criticism, 33(1), 127-150.
  10. Burgos, E. (2008). Qué cuenta como una vida. La pregunta por la libertad en Judith Butler. Mínimo tránsito.
  11. Butler, J. (1987/1999). Subjects of Desire. Hegelian Reflections in TwentiethCentury France. Columbia University Press [(2012). Sujetos del Deseo. Reflexiones hegelianas en la Francia del siglo XX. E. L. Odriozola (trad.). Amorrortu].
  12. Butler, J. (1997). The Psychic Life of Power. Theories in Subjection. Stanford University Press. [(2015). Mecanismos psíquicos del poder. Teorías sobre la sujeción. J. Cruz (trad.). Cátedra].
  13. Butler, J. (2004). Precarious Life. The Powers of Mourning and Violence. Verso.
  14. Butler, J. (2005). Giving an Account of Oneself. Fordham University Press [(2009). Dar cuenta de sí mismo. Violencia ética y responsabilidad. H. Pons (trad.). Amorrortu].
  15. Butler, J. (2009). Frames of War. When is Life Grievable? Verso [(2010). Marcos de guerra. Las vidas lloradas. B. Moreno (trad.). Paidós].
  16. Butler, J. y Athanasiou, A. (2013). Dispossession: The Performative in the Political. Conversations with Athena Athanasiou. Polity Press.
  17. Butler, J. , Laclau, E. y Žižek, S. (2000). Contingency, Hegemony, Universality. Contemporary Dialogues on the Left. Verso [(2011). Contingencia, Hegemonía, Universalidad. Diálogos contemporáneos en la izquierda. C. Sardoy y G. Homs (trads.). FCE].
  18. Butler, J. y Malabou, C. (2010). Sois mon corps. Une lecture contemporaine de la domination et de la servitude chez Hegel. Bayard Éditions [(2011). You Be My Body for Me: Body, Shape, and Plasticity in Hegel’s Phenomenology of Spirit. En S. Houlgate y M. Baur (eds.), A Companion to Hegel. (pp. 611-640). Wiley-Blackwell].
  19. Butler, J. (2010). Le corps de Hegel est-il en forme: quelle forme? En Butler, J. y Malabou, C. Sois mon corps. Une lecture contemporaine de la domination et de la servitude chez Hegel. (pp. 55-84). Bayard Éditions [(2017). El cuerpo en Hegel es una forma: ¿qué forma? Versiones, 11, 206-222].
  20. Cadahia, M. L. (2017). El cuerpo en discordia: Judith Butler y la reactivación de la dialéctica del amo y el esclavo. Isegoría, 56, 109-125.
  21. Casale, R. y Femenías, M. L. (2009). Breve recorrido por el pensamiento de Judith Butler. En R. Casale y C. Chiacchio (comps.), Máscaras del deseo. Una lectura del deseo en Judith Butler. (pp. 11-36). Catálogos.
  22. Casey, E. y Woody, M. (1983). Hegel, Heidegger, Lacan: The Dialectic of Desire. En J. Smith y W. Kerrigan (eds.), Interpreting Lacan. New Haven University Press.
  23. Cusset, F. (2003). French Theory: Foucault, Derrida, Deleuze & Cie et les mutations de Ia vie intellectuelle aux Etats-Unis. La Découverte.
  24. De la Maza, L. M. (2012). La interpretación antropológica de la Fenomenología del espíritu. Aportes y problemas. Revista de Filosofía, 68, 79-101.
  25. Femenías, M. L. (2003). Judith Butler. Introducción a su lectura. Catálogos.
  26. Femenías, M. L. (2013). Butler, la muerte del Hombre y el sujeto opaco. Revista de Psicoanálisis. 71(2/3), 349-370.
  27. Findlay, J. (1958). Hegel. A Reexamination. Macmillan.
  28. Fischbach, F. (2009). Sois mon corps à ma place. Judith Butler lectrice de Hegel. En Sans objet. Capitalisme, subjectivité, aliénation. (pp. 115-128). Vrin.
  29. Förster, E. (2008). Hegels ‘Entdeckungsreisen’, Entstehung und Aufbau der Phänomenologie des Geistes”. En K. Vieweg y W. Welsch (eds.), Hegels Phänomenologie des Geistes. Ein kooperativer Kommentar zu einem Schlüsselwerk der Moderne. (pp. 37-57). Suhrkamp.
  30. Hardt, M. (1990). La renaissance hégélienne américaine et l’intériorisation du conflit. Multitudes. Revue politique, artistique, philosophique, 2. URL: http://www.multitudes.net/La-renaissance-hegelienne/.
  31. Harris, H. (1997). Hegel’s Ladder: The Odyssey of Spirit. Hackett Publishing Company Inc.
  32. Hegel, G. W. F. (1807). Phänomenologie des Geistes. [Publicada por primera vez bajo el título System der Wissenschaft. Erster Theil, Die Phänomenologie des Geistes]. Joseph Anton Goebhardt. [(2010). Fenomenología del espíritu. Edición bilingüe. A. Gómez Ramos (trad.). Abada].
  33. Hegel, G. W. F. (1830). Enzyklopädie der philosophischen Wissenschaften. En Gesammelte Werke Band 5 (1992). Hamburg, Felix Meiner [(2017). Enciclopedia de las ciencias filosóficas. R. Valls Plana (trad.). Madrid. Abada].
  34. Honneth, A. (2010). Von der Begierde zur Anerkennung: Hegels Begründung von Selbstbewußtsein. En Das Ich im Wir. Studien zur Anerkennungstheorie. (pp. 15-32). Suhrkamp.
  35. Jenkins, S. (2009). Hegel’s Concept of Desire. Journal of the History of Philosophy, 47(1), 109 - 130.
  36. Kojève, A. (1947). Introduction à la lecture de Hegel. Gallimard. [(2006). La dialéctica del amo y del esclavo en Hegel. J. J. Sebreli (trad.). Leviatán].
  37. Lloyd, M. (2008). Towards a Cultural Politics of Vulnerability: Precarious Lives and Ungrievable Deaths. En T. Caver y S. Chambers (eds.), Judith Butler’s Precarious Politics. (pp. 92-106). Routledge.
  38. Malabou, C. (2010a). Détache-moi. En J. Butler y C. Malabou, Sois mon corps. Une lecture contemporaine de la domination et de la servitude chez Hegel. (pp. 12-54). Bayard Éditions.
  39. Malabou, C.(2010b). Mais qu’est-ce que former le corps ? En J. Butler y C. Malabou, Sois mon corps. Une lecture contemporaine de la domination et de la servitude chez Hegel. (pp. 85-96). Bayard Éditions.
  40. Malabou, C. y Butler, J. (2011). You Be My Body for Me: Body, Shape, and Plasticity in Hegel’s Phenomenology of Spirit. En M. Baur y S. Houlgate (eds.), A Companion to Hegel. (pp. 611-640). Blackwell Publishing Ltd.
  41. McDowell, J. (2007). The Apperceptive I and the Empirical Self: Towards a Heterodox Reading of ‘Lordship and Bondage’ in Hegel’s Phenomenology. En K. Deligiorgi (ed.), Hegel: New Directions. (pp. 33-48). Acumen.
  42. Neuhouser, F. (1986). Deducing Desire and Recognition in the Phenomenology of Spirit. Journal of the History of Philisophy, 24(2), 243-262.
  43. Neuhouser, F. (2009). Desire, Recognition, and the Relation between Bondsman and Lord. En K. Westphal (ed.), The Blackwell Guide to Hegel’s Phenomenology. (pp. 37-54). Wiley Blackwell.
  44. Pinkard, T. (1994). Hegel’s Phenomenology: The Sociality of Reason. Cambridge University Press.
  45. Pippin, R. (1989). Hegel’s Idealism: The Satisfactions of Self-Consciousness. Cambridge University Press.
  46. Pippin, R. (2011). Hegel on Self-Consciousness. Desire and Death in the Phenomenology of Spirit. Princeton University Press.
  47. Rendón, C. (2012). La dialéctica del deseo en la Fenomenología del Espíritu de Hegel. Tópicos, 24, 1-16.
  48. Rockmore, T. (1993). Before and After Hegel. A Historical Introduction to Hegel’s Thought. University of California Press.
  49. Rockmore, T. (2005). Hegel, Idealism, and Analytic Philosophy. Yale University Press.
  50. Rosen, S. (1974). G. W. F. Hegel: An Introduction to the Science of Wisdom. Yale University Press.
  51. Russon, J. E. (1997). The Self and Its Body in Hegel’s Phenomenology of Spirit. University of Toronto Press.
  52. Sabot, P. (2011). Attachement et relationnalité: Butler face à Hegel. Methodos, 11, 1-20.
  53. Salih, S. (2002). Judith Butler. Routledge.
  54. Siep, L. (1974). Der Kampf um Anerkennung. Zur Hegels Auseinandersetzung mit Hobbes in den Jenaer Schriften. HegelStudien, 9, 155-207.
  55. Siep, L. (1992). Leiblichket, Selbstgefühl und Personalität in Hegels Philosophie des Geites. En L. Siep (ed.), Praktische Philosophie im Deutschen Idealismus. (pp. 195-216). Suhrkamp.
  56. Siep, L. (2000). Der Weg der Phänomenologie des Geistes. Ein einführender Kommentar zu Hegels ‘Differenzschrift’ und ‘Phänomenologie des Geistes’. Suhrkamp.
  57. Stoetzler, M. (2005). Subject Trouble. Judith Butler and Dialectics. Philosophy & Social Criticism, 31, 343-368.
  58. Taylor, C. (1975). Hegel. Cambridge University Press.