No. 53 (2017): Julio-diciembre
Articles

“All Art is Quite Useless”. Continuities and Discontinuities Between Being and Time and “The Origin of the Work of Art”

Mateo Belgrano
Universidad Católica Argentina

Published 2017-07-01

How to Cite

Belgrano, M. (2017). “All Art is Quite Useless”. Continuities and Discontinuities Between Being and Time and “The Origin of the Work of Art”. Tópicos, Revista De Filosofía, (53), 175. https://doi.org/10.21555/top.v0i53.829

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Citas

Abstract

This paper aims to analyze the role of the equipment (Zeug) and its difference with the work of art in “The Origin of the Work of Art” in relation with what was developed in Being and Time. While the “ready-to-hand” is constituted by its remisional structure that the Dasein inaugurates, the art “disclose a world”, disclose a new net of meaning, independently of the sense that the artist wanted to give it. That the art “shows the character of the equipment” does not mean that shows merely “the essence of a boot”, but the remisional structure of the “ready-to-hand”. The painting of Van Gogh’s boots will work as an example to show the differences between the work and the equipment. In view of this interpretation we will analyze the critiques of Schapiro and Schaeffer to Heidegger’s explanation of the painting of the Dutch painter.

 

References

  1. Heidegger, M. (2013). Kant y el problema de la metafísica. Roth, G. I. (trad.) México: Fondo de Cultura Económica.
  2. ____ (2012a). El origen de la obra de arte (1935/36). En Caminos de Bosque. Madrid: Alianza Editorial, S. A.
  3. ____ (2012b). Ser y tiempo. Madrid: Trotta.
  4. Bibliografía secundaria
  5. Bareiro, J. y Bertorello, A. (2011). Ontología de las relaciones objetales en Winnicott: Útil, obra de arte y cosas. En III Congreso Internacional de Investigación y Práctica Profesional en Psicología XVIII Jornadas de Investigación Séptimo Encuentro de Investigadores en Psicología del MERCOSUR. Buenos Aires: Facultad de Psicología - Universidad de Buenos Aires.
  6. Bertorello, A. (2008). El límite del lenguaje. La filosofía de Heidegger como teoría de la enunciación. Buenos Aires: Biblos.
  7. ____ (2006). La polémica en torno a la estética ontológica de Heidegger: Schapiro, Schaeffer y Derrida. En Constrastes. Revista Internacional de Filosofía, XI, 65-82.
  8. Derrida, J. (2010). La verdad en pintura. Buenos Aires: Paidós.
  9. Domínguez, J. (1991). La teoría estética en Heidegger. En Areté: Revista de filosofía, III, 2, 183-205.
  10. Dreyfus, H. L. (2003). Ser-en-el-Mundo. Comentario a la División I de Ser y Tiempo de Martin Heidegger. Huneeus, F. y Orrego, H. (trads.)
  11. Santiago de Chile: Editorial Cuatro Vientos.
  12. Harries, K. (2009). Art matters. A Critical Commentary on Heidegger ́s “TheOrigin of the Work of Art”. Dordrecht: Springer.
  13. Lafont, C. (1997). Lenguaje y apertura del mundo. El giro lingüístico de la hermenéutica de Heidegger. Madrid: Editorial Alianza.
  14. Schaeffer, J. (1990). La imagen precaria. Del dispositivo fotográfico. Jiménez, D. (trad.) Madrid: Ediciones Cátedra.
  15. Schapiro, M. (1999). Unas cuantas notas más sobre Heidegger y Van Gogh. En Schapiro, M. Estilo, artista y sociedad. Teoría y filosofía del arte. Madrid: Tecnos.
  16. ____ (1999). La naturaleza muerta como objeto personal: unas notas sobre Heidegger y Van Gogh. En Schapiro, M. Estilo, artista y sociedad. Teoría y filosofía del arte. Madrid: Tecnos.
  17. Sheehan, T. (2015). Making sense of Heidegger: a paradigm shift. London: Rowman & Littlefield.
  18. Vattimo, G. (2006). Introducción a Heidegger. Barcelona: Gedisa.
  19. ____ (1993) Poesía y ontología. Valencia: Universitat de València.
  20. Vigo, A. (2008). Arqueología y aleteiología. Buenos Aires: Biblos.