No. 52 (2017): Enero - junio
Articles

Moral Authority and Obedience

Margarita Mauri Álvarez
Universidad de Barcelona
Bio
María Elton
Instituto de Filosofía de la Universidad de los Andes de Santiago de Chile.
Bio

Published 2016-12-27

How to Cite

Mauri Álvarez, M., & Elton, M. (2016). Moral Authority and Obedience. Tópicos, Revista De Filosofía, (52), 355–374. https://doi.org/10.21555/top.v0i52.793

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Citas

Abstract

The Enlightenment concept of moral autonomy, which endures nowadays, deems obedience as a blind and irrational behavior, and forgets the virtuous character it had in the thought of Thomas Aquinas, who on his part assumes Aristotle’s philosophy. In this paper the Enlightenment conception of moral autonomy is discussed, proving the rational character of this virtue, which has been endorsed by prominent contemporary authors such as Gadamer, Weil and Bochensky, as well as by those who in our time acknowledge the need of the duality authority-obedience for the development of the person’s self-government, such as MacIntyre, or Murdoch, who points out the virtues that facilitate it.

 

References

  1. Abbà, G. (1992). Felicidad, vida buena y virtud. Barcelona: Eunsa.
  2. Aquino, Tomás de. (2001). Comentario a la “Ética a Nicómaco”. Mallea, A. M. (trad.) Pamplona: Eunsa.
  3. ____(1998). De Veritate. Pamplona: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Navarra.
  4. ____(1988-94). Suma de Teología. Madrid: Bibioteca de Autores Cristianos.
  5. Aristóteles. (1981). Ética Nicomaquea. Araujo, M. y Marías, J.(trad.) Madrid: Centro de Estudios Constitucionales.
  6. Berman, H.J. (2003). Law and Revolution. Vol. II. Cambridge: Harvard University Press.
  7. Bochenski, J.M. (1979). ¿Qué es autoridad? Barcelona: Herder.
  8. Gadamer, H. G. (1994). Verdad y método. Agut, A. y Agapito, R. (trad.) Salamanca: Sígueme.
  9. Kant, I. (1981). Crítica de la razón práctica. Miñana y Villagresa, E. y García Morente, M. (trad.) Madrid: Espasa–Calpe.
  10. Labourdette, M.M. (1957). La vertu d’obeissance selon st. Thomas. En Revue Thomiste, 57, 4, pp. 626-656.
  11. Lutero, M. (2012). Martin Luther’s Basic Theological Writings. Full, T. F. y Russelll, W. R. (eds.) Minneapolis: Fortress Press.
  12. MacIntyre, A. (2001). Animales racionales y dependientes: por qué los seres humanos necesitamos las virtudes. Barcelona: Paidós.
  13. ____(1992). Tres versiones rivales de la Ética. Rovira, R. (trad.) Madrid: Rialp.
  14. ____(1991). How To Seem Virtuous Without Actually Being So. En Centre for the Study of Cultural Values. Occasional Papers Series No 1. Lancaster University.
  15. ____(1981). Tras la virtud. Barcelona: Editorial Crítica.
  16. Melanchton, P. (1992). Loci Communes. Saint Louis: Concordia Publishing House.
  17. Murdoch, I. (2001). La soberanía del bien. Domínguez Hernández, A. (trad.) Madrid: Caparrós Editores.
  18. Popper, K. (1992). La sociedad abierta y sus enemigos. Barcelona: Paidós, 2a reimpr.
  19. Rhonheimer, M. (2000). Ley natural y razón práctica. Pamplona: Eunsa.
  20. Schneewind, J B. (2005). The Invention of Autonomy. Cambridge: University Press.
  21. Svensson, M. (2008). Phillip Melanchton and the Reception of Aristotelian Natural Law Theory in the European Reformation. En García Martínez A. N. et. al. (eds.) Natural Law. Historical, Systematic and Juridical Approaches. (109-126). Newcastle: Cambridge Scholar Publishing.
  22. Weil, S. (1996). Echar raíces. González, J. C. (Trad.) Madrid: Trotta.
  23. Wojtyla, K. (1997). Mi visión del hombre. Madrid: Palabra.