Before the Image: Das Unheimliche and Surface in Freudian Ontology
Published 2023-08-01
Keywords
How to Cite
Copyright (c) 2023 Tópicos, Revista de Filosofía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Citas
Abstract
This article revisits Freud’s classic text Das Unheimliche with the aim of exhibiting the productive dimension and the perspective of the future that are inherent to it. To this end, the proposals of the artist Mike Kelley and the philosopher Giorgio Agamben are explored in an attempt to illustrate plastically the characteristics of this notion. This exploration is followed by an examination of the Freudian theses on the handling of signifiers in a framework of Unheimliche-induced anguish, that is, of sudden loss of habitual references. The paper concludes by arguing that it is the avant-garde bet of Futurism, of which Freud’s text would be the epitaph, that best allows us to show the crucial importance of the term Unheimliche for psychoanalytic ontology.
References
- Agamben, G. (2011). Stanze. Einaudi.
- Boccioni, U. (2004). Estética y arte futuristas (dinamismo plástico). R. Pochtar (trad.). Acantilado.
- Dolar, M. (1991). “I Shall Be with You on Your Wedding-Night”: Lacan and the Uncanny. October, 58, 5-23.
- Freud, S. (1991a). La interpretación de los sueños. En Obras completas. V. La interpretación de los sueños (II) y Sobre el sueño (1900-1901). (pp. 345-612). Amorrortu Editores.
- Freud, S. (1991b). Nuevas conferencias de introducción al psicoanálisis. En Obras completas. XXII. Nuevas conferencias de introducción al psicoanálisis, y otras obras (1932-1936). (pp. 5-168). Amorrortu Editores, Buenos Aires.
- Freud, S. (1991c). Nuevas puntualizaciones sobre las neuropsicosis de defensa. En Obras completas. III. Primeras publicaciones psicoanalíticas (1893-1899). (pp. 163-184). Amorrortu Editores.
- Freud, S. (1991d). Obras completas. IV. La interpretación de los sueños (I). Amorrortu Editores.
- Freud, S. (1991e). Obras completas. XV. Conferencias de introducción al psicoanálisis (partes I y II) (1915-1916). Amorrortu Editores.
- Freud, S. (1991f). Obras completas. XVI. Conferencias de introducción al psicoanálisis (parte III) (1916-1917). Amorrortu Editores.
- Freud, S. (1992a). Inhibición, síntoma y angustia. En Obras completas. XX. Presentación autobiográfica. Inhibición, síntoma y angustia. ¿Pueden los legos ejercer el análisis?, y otras obras (1925-1926). (pp. 83-164). Amorrortu Editores.
- Freud, S. (1992b). La represión. En Obras completas. XIV. Trabajos sobre metapsicología, y otras obras (1914-1916). (pp. 135-152). Amorrortu Editores.
- Freud, S. (1992c). Lo ominoso. En Obras completas. XVII. “De la historia de una neurosis infantil” (caso del “Hombre de los lobos”), y otras obras (1917-1919). (pp. 219-252). Amorrortu Editores.
- Freud, S. (1992d). Más allá del principio del placer. En Obras completas. XVIII. Más allá del principio de placer. Psicología de las masas y análisis del yo, y otras obras (1920-1922). (pp. 7-62). Amorrortu Editores.
- Groys, B. (2008). Bajo sospecha. Una fenomenología de los medios. M. Fontán del Junco y A. Martín Navarro (trads.). Pre-Textos.
- Marinetti, F. T. (1909). Fondazione e manifesto del futurismo. Poligrafia italiana. URL: https://www.wdl.org/es/item/20024/.
- Marinetti, F. T. (1912). Manifesto tecnico della letteratura futurista. Direzione del Movimento Futurista. URL: https://www.wdl.org/es/item/20031/#contributors=Marinetti%2C+F.+T.%2C+1876-1944.
- Kelley, M. (1993). The Uncanny. Gemeentemuseum.
- Lacan, J. (2007). Seminario 10. La angustia. E. Berenguer (trad.). Paidós.
- Perloff, M. (2009). El momento futurista. La vanguardia y el lenguaje de la ruptura antes de la primera Guerra mundial. M. Peyrou (trad.). Pre-Textos.
- Welchmann, J. (2005). Sobre lo siniestro en la cultura visual. En J. L. Brea (ed.), Estudios visuales. La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. (pp. 207-221). L. Sanz y Y. Hernández (trads.). Akal.