Space, Time, and Phantasmagoria: Walter Benjamin’s Alienated Modernity
Published 2023-08-01
Keywords
How to Cite
Copyright (c) 2023 Tópicos, Revista de Filosofía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Citas
Abstract
This paper is based on an interpretation of the concept of phantasmagoria in Walter Benjamin’s Arcades Project according to which its meaning implies an extension of Marx’s understanding of ideology that makes it encompass modern society’s field of ideas, the materiality of its cultural productions, and its forms of experience in their reciprocal interaction. On this basis, and taking into account the dreamlike component that Benjamin attributes to the phantasmagorical, the paper analyses what he calls the phantasmagorias of space, linked to the figure of the flâneur, and the phantasmagorias of time, that Benjamin associates with the character of the gambler. Given the correspondence that he also establishes between these two kinds of phantasmagoria, a hermeneutical hypothesis is proposed to explain their correlation, in addition to the significance that this acquires in the Arcades Project.
References
- Benjamin, W. (1991a). [GS I a]. Das Paris des Second Empire bei Baudelaire. En Gesammelte Schriften. Band I. R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (eds.). (pp. 511-604). Suhrkamp.
- Benjamin, W. (1991b). [GS V]. Das Passagen-Werk. Gesammelte Schriften. Band V. R. Tiedemann (ed.). Suhrkamp.
- Benjamin, W. (1991c). [GS II]. Gesammelte Schriften. Band II-1. R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (eds.). Suhrkamp.
- Benjamin, W. (1991d). [GS II]. Gesammelte Schriften. Band II-2. R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (eds.). Suhrkamp.
- Benjamin, W. (1991e). [GS I b]. Über den Begriff der Geschichte. En Gesammelte Schriften. Band I-2. (pp. 691-704). R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (eds.). Suhrkamp.
- Benjamin, W. (1991f). [GS I c]. Über einige Motive bei Baudelaire. En Gesammelte Schriften. Band I-2. (pp. 605-653). R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (eds.). Suhrkamp.
- Buck-Morss, S. (2001). Dialéctica de la mirada. Walter Benjamin y el proyecto de los Pasajes. N. Rabotnikof (trad.). Antonio Machado.
- Cohen, M. (2006). Benjamin’s Phantasmagoria: The Arcades Project. En D. S. Ferris (ed.), The Cambridge Companion to Walter Benjamin. (pp. 199-220). Cambridge University Press.
- Doherty, B. (2006). The “Colportage Phenomenon of Space” and the Place of Montage in The Arcades Project. En B. Hanssen (ed.), Walter Benjamin and the Arcades Project. (pp. 157-183). Continuum.
- Elsaesser, T. (2009). Between Erlebnis and Erfahrung: Cinema Experience with Benjamin. Paragraph, 32(3), 292-312.
- García, L. I. (2012). Para un materialismo del umbral. Walter Benjamin entre mito y razón. Constelaciones. Revista de Teoría Crítica, 4, 207-229.
- Gasca Salas, J. (2020). “Perderse en la ciudad” en Walter Benjamin. Explanación y desinencias. Revista de Estudios Sociales, 71, 28-39. DOI: https://doi.org/10.7440/res71.2020.03.
- Hernández Castellanos, D. A. (2014). La ciudad de las fantasmagorías. La modernidad urbana vista a través de sus sueños. Andamios, 11(25), 243-271.
- Löwy, M. (2005). Walter Benjamin: aviso de incendio. Una lectura de las tesis “Sobre el concepto de historia”. H. Pons (trad.). FCE.
- Lukács, G. (1975). Historia y conciencia de clase. Barcelona: Grijalbo.
- Martínez Marzoa, F. (1983). La filosofía de “El capital” de Marx. Taurus.
- Martínez Matías, P. (2021). Fantasmagoría y despertar. Una aproximación al Libro de los pasajes de Walter Benjamin. Logos. Anales del Seminario de Metafísica, 54(1), 107-129. DOI: https://doi.org/10.5209/asem.74709.
- Marx, K. (1960). [MEW 8]. Der achtzehnte Brumaire des Louis Bonaparte. En K. Marx y F. Engels, Werke. Band 8. (pp. 111-207). Dietz.
- Marx, K. (1968). [MEW 40]. Ökonomisch-philosophische Manuskripte aus dem Jahre 1844. En K. Marx y F. Engels, Werke. Band 40. (pp. 465-590). Dietz.
- Marx, K. (1972). [MEW 23]. Das Kapital. Kritik der politischen Ökonomie. Buch I: Der Produktionsprozeβ des Kapitals. K. Marx y F. Engels, Werke. Band 23. Dietz.
- Weber, T. (2000). Erfahrung. En M. Opitz y E. Wizisla (eds.), Benjamins Begriffe. Band I. (pp. 230-259). Suhrkamp.
- Weidmann, H. (1992). Geistesgegenwart: Das Spiel in Walter Benjamins Passagenarbeit. MLN, 107(3), 521-547.
- Wohlfart, I. (2011). Die Passagenarbeit. En B. Lindner (ed.), Benjamin-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung. (pp. 251-274). Springer.
- Zamora, J. A. (2018). Devolver al materialismo histórico su rostro mesiánico: Karl Marx y Walter Benjamin. En F. Salinas (ed.), 200 años con Marx. (pp. 167-195). Universidad de Guadalajara.