The Modernity of Racism Contrasted with Spanish Thought during the 16th Century
Published 2023-04-11
Keywords
How to Cite
Copyright (c) 2023 Tópicos, Revista de Filosofía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Citas
Abstract
The paper tests a simple but fascinating hypothesis, namely, that racism is a strictly modern reality. We will not find specifically racist theories before the eighteenth century. We also intend to establish a suggestive contrast with Spanish thought of the 16th century. The goal is to corroborate an issue that, perhaps, will amaze more than one: the verifiable circumstance that racism is absent in the doctrines of the jurists, moralists, theologians, and humanists (as well as early ethnologists) of imperial Spain in the 16th century.
References
- Acosta, J. (1984). De procuranda Indorum salute. Pacificación y colonización. L. Pereña, V. Abril, C. Baciero, A. García, D. Ramos, J. Barrientos y F. Maseda (trads.). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
- Álvarez Uría, F. (2015). El reconocimiento de la humanidad. España, Portugal y América Latina en la génesis de la modernidad. Morata.
- Andrés Marcos, T. (1947). Los imperialismos de Juan Ginés de Sepúlveda en su “Democrates alter”. Instituto de Estudios Políticos.
- Arnoldsson, S. (2018). Los orígenes de la leyenda negra española. M. Pastor López y B. Falk (trads.). El Paseo.
- Benedict, R. (1987). Raza: ciencia y política. E. Champourcín (trad.). Fondo de Cultura Económica.
- Brown Scott, J. (1928). El origen español del derecho internacional moderno. Universidad de Valladolid.
- Brufau Prats, J. (1989). La Escuela de Salamanca ante el descubrimiento del Nuevo Mundo. San Esteban.
- Bueno, G. (2019). España frente a Europa. Pentalfa.
- Carbia, Rómulo D. (1943). Historia de la leyenda negra hispano-americana. Ediciones Orientación Española.
- Carro, V. (1951). La teología y los teólogos-juristas españoles ante la conquista de América. Biblioteca de Teólogos Españoles.
- Cassirer, E. (1972). El mito del Estado. E. Nicol (trad.). Fondo de Cultura Económica.
- Chukwudi Eze, E. (2001). El color de la razón: la idea de “raza” en la antropología de Kant. En W. Mignolo (ed.), Capitalismo y geopolítica del conocimiento. El eurocentrismo y la filosofía de la liberación en el debate intelectual contemporáneo. (pp. 201-251). Ediciones del Signo.
- De Gobineau, J. A. (1937). Ensayo sobre la desigualdad de las razas humanas. F. Susanna (trad.). Apolo.
- De Las Casas, B. (1967). Apologética historia sumaria. Tomo II. Universidad Nacional Autónoma de México.
- De Sahagún, B. (1985). Historia general de las cosas de Nueva España. Porrúa.
- Duchet, M. (1988). Antropología e historia en el Siglo de las Luces. Buffon, Voltaire, Rousseau, Helvecio, Diderot. F. González Aramburo (trad.). Siglo XXI.
- Dumont, J. (2009). El amanecer de los derechos del hombre. La Controversia de Valladolid. Encuentro.
- Dunn, L. C. y Dobzhansky, T. H. (1949). Herencia, raza y sociedad. E. Beltrán (trad.). Fondo de Cultura Económica.
- Feijoo, B. J. (1863). Mapa intelectual y cotejo de naciones. En Obras escogidas del padre fray Benito Jerónimo Feijoo y Montenegro. Rivadeneyra.
- García Martínez, A. y Bello Reguera, E. (2007). La idea de “raza” en su historia. Textos fundamentales (siglos XVIII y XIX). Universidad de Murcia-Universidad de Almería.
- Gerbi, A. (1960). La disputa del Nuevo Mundo. Historia de una polémica, 1750-1900. A. Alatorre (trad.). Fondo de Cultura Económica.
- Geulen, C. (2010). Breve historia del racismo. E. Bombín Izquierdo (trad.). Alianza.
- Gonzalbo Aizpuru, P. (1990). Historia de la educación en la época colonial. El mundo indígena. El Colegio de México.
- Gould, S. J. (1984). La falsa medida del hombre. R. Pochtar y A. Desmonts (trads.). Antoni Bosch Editor.
- Grosfoguel, R. (2012). El concepto de “racismo” en Michel Foucault y Frantz Fanon: ¿teorizar desde la zona del ser o desde la zona del no-ser? Tabula Rasa, 16, 79-102.
- Hanke, L. (1985). La humanidad es una. Estudio acerca de la querella que sobre la capacidad intelectual y religiosa de los indígenas americanos sostuvieron en 1550 Bartolomé de las Casas y Juan Ginés de Sepúlveda. A. Lázaro Ros (trad.). Fondo de Cultura Económica.
- Hanke, L. (1988). La lucha por la justicia en la conquista de América. L. Rodríguez Aranda (trad.). Istmo.
- Harris, M. (1999). El desarrollo de la teoría antropológica. Historia de las teorías de la cultura. R. Valdés del Toro (trad.). Siglo XXI.
- Hitler, A. (2018). Mi lucha. S. Shenker (trad.). Galabooks Ediciones.
- Hofstadter, R. (1992). Social Darwinism in American Thought. Beacon Press.
- Hume, D. (2011). Ensayos morales, políticos y literarios. C. Martín Ramírez (trad.). Trotta.
- Huxley, J. (1953). El hombre está solo. C. A. Jordana (trad.). Editorial Sudamericana.
- Isaac, B. (2006). The Invention of Racism in Classical Antiquity. Princeton University Press.
- Juderías, J. (1974). La leyenda negra. Estudios acerca del concepto de España en el extranjero. Editora Nacional.
- Lepe-Carrión, P. (2014). Racismo filosófico: el concepto de “raza” en Immanuel Kant. Filosofia Unisinos, 15(1), 67-83.
- Levene, R. (1951). Las Indias no eran colonias. Espasa-Calpe.
- Lewontin, R., Rose, S. y Kamin, L. J. (2009). No está en los genes. Racismo, genética e ideología. E. Torner (trad.). Crítica.
- Losada, A. (1975). Apología de Juan Ginés de Sepúlveda contra Fray Bartolomé de las Casas y de Fray Bartolomé de las Casas contra Juan Ginés de Sepúlveda. Editora Nacional.
- Lukács, G. (1968). El asalto a la razón. La trayectoria del irracionalismo desde Schelling hasta Hitler. W. Roces (trad.). Grijalbo.
- Martínez Morán, N. (2003). Aportaciones de la Escuela de Salamanca al reconocimiento de los derechos humanos. Cuadernos Salmantinos de Filosofía, 30, 491-520.
- Mead, M., Dobzhansky, T., Tobach, E. y Light, R. E. (1972). Ciencia y concepto de raza (genética y conducta). P. Rodríguez (trad.). Fontanella.
- Montesquieu, C. L. de Secondat [barón de]. (2017). Del espíritu de las leyes. M. Blázquez y P. de la Vega (trads.). Tecnos.
- Morales Padrón, F. (1979). Teoría y leyes de la conquista. Ediciones Cultura Hispánica del Centro Iberoamericano de Cooperación.
- Muñoz, J. J. (1995). El primer hospital de América y otros relatos médicos. Instituto Caro y Cuervo.
- Muñoz Machado, S. (2012). Sepúlveda, cronista del Emperador. Edhasa.
- Muñoz Machado, S. (2017). Hablamos la misma lengua. Historia política del español en América, desde la Conquista a las Independencias. Crítica.
- Muñoz Machado, S. (2019). Civilizar o exterminar a los bárbaros. Crítica.
- Muriel, J. (1991). Hospitales de la Nueva España. Dos tomos. Universidad Nacional Autónoma de México-Cruz Roja Mexicana.
- Payne, S. G. (2017). En defensa de España. Desmontando mitos y leyendas negras. Espasa.
- Pereyra, C. (1930). La obra de España en América. Aguilar.
- Pérez, J. (2009). La leyenda negra. C. Manzano (trad.). Gadir.
- Pérez de Barradas, J. (1976). Los mestizos de América. Espasa-Calpe.
- Pérez Luño, A. E. (1992). La polémica sobre el Nuevo Mundo. Los clásicos españoles de la Filosofía del Derecho. Trotta.
- Polo Blanco, J. (2018). Reivindicación de una modernidad del sur. El reconocimiento del “género humano” en el pensamiento hispano del siglo XVI. Revista de Indias, 78(273), 361-397. DOI: https://doi.org/10.3989/revindias.2018.011.
- Ramos, D.; García, A.; Pérez, I.; Lucena, M.; González, J.; Abril, V.; Pereña, L.; Hernández, R.; Brufau, J.; Baciero, C.; Barrientos, J.; Rodríguez, A.; Cerezo, P.; Borges, P.; Lohmann, G. (1984). Francisco de Vitoria y la Escuela de Salamanca. La ética en la conquista de América. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
- Sahlins, M. (1982). Uso y abuso de la biología. Madrid, Siglo XXI.
- Sepúlveda, J. G. (1984). Demócrates Segundo, o de las justas causas de la guerra contra los indios. A. Losada. (trad.). Consejo Superior de Investigaciones Científicas-Instituto Francisco de Vitoria.
- Spencer, H. (1963). El hombre contra el Estado. L. Rodríguez Aranda (trad.). Aguilar.
- Suárez Fernández, L. (1992). Análisis del testamento de Isabel la Católica. Cuadernos de Historia Moderna, 13, 81-89.
- Thomas, H. (1998). La trata de esclavos. Historia del tráfico de seres humanos de 1440 a 1870. V. Alba y C. Boune. (trads.). Planeta.
- Todorov, T. (1987). La conquista de América. El problema del otro. F. Botton Burlá (trad.). Siglo XXI.
- Vélez, I. (2014). Sobre la leyenda negra. Encuentro.
- Vitoria, F. (1985). Relecciones del Estado, de los indios y del derecho de la guerra. T. Urdanoz (trad.). Porrúa.
- Vitoria, F. (2008). Relectio de potestate civili. Estudios sobre su filosofía política. J. Cordero Pando (trad.). Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
- Voltaire. (1990). Filosofía de la Historia. M. Caparrós (trad.). Tecnos.
- Zavala, S. (1971). Las instituciones jurídicas en la Conquista de América. Porrúa.
- Zavala, S. (1977). La filosofía política en la Conquista de América. Fondo de Cultura Económica.