Pier della Vigna’s Injustice (Inferno, XIII, 72). Are Those Who Commit Suicide Being Unfair to Themselves?
Published 2022-12-02
How to Cite
Copyright (c) 2022 Tópicos, Revista de Filosofía
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Downloads
Altmetrics
Citas
Abstract
In Inferno’s canto XIII, in the forest of suicides, Pier della Vigna says that, at the moment of his death, he, who was just, became unfair against himself. This statement raises the question of whether suicide victim can be unfair to himself and how Dante can assert this. In this paper, this question is addressed from three points of view: 1) the characterization of justice in the Convivio, Dante’s philosophical treatise; 2) a passage of Purgatory where Dante develops his theory of action; and 3) a passage of Aristotle’s Nicomachean Ethics where he asks whether a suicide victim is unfair to himself.
References
- Bibliografía primaria
- Ediciones revisadas de la obra de Dante
- Alighieri, D. (1920). Dantis Alagherii Epistolae. P. Toynbee (ed.). Oxford Clarendon Press.
- Alighieri, D. (1964). Opere. Volume 5. Il Convivio. G. Busnelli y G. Vandelli (eds.). Le Monnier. URL: https://it.wikisource.org/wiki/Convivio.
- Alighieri, D. (1984). Comedia. Dos tomos. A. Crespo (trad.). Origen.
- Alighieri, D. (1994a). Cartas. En Obras completas. (pp. 791-821). J. L. Gutiérrez García (trad.). Biblioteca de Autores Cristianos.
- Alighieri, D. (1994b). El convite. En Obras completas. (pp. 565-691). J. L. Gutiérrez García (trad.). Biblio-teca de Autores Cristianos.
- Alighieri, D. (1994c). La divina comedia. En Obras completas. (pp. 17-534). N. Gonzáles Ruiz (trad.). Bi-blioteca de Autores Cristianos.
- Alighieri, D. (1994d). Monarquía. En Obras completas. (pp. 693-742). J. L. Gutiérrez García (trad.). Biblio-teca de Autores Cristianos.
- Alighieri, D. (1994e). Sobre la lengua vulgar. En Obras completas. (pp. 747-775). J. L. Gutiérrez García (trad.). Biblioteca de Autores Cristianos.
- Alighieri, D. (2009). The Divine Comedy. H. F. Cary (trad.). Wordsworth.
- Alighieri, D. (2015). Divina Comedia. A. Echeverría (trad.). Alianza.
- Alighieri, D. (2021). Monarchia. Società Dantesca Italiana. URL: http://www.danteonline.it/italiano/opere.asp?idope=4&idlang=OR.
- Ediciones revisadas de la obra de Aristóteles
- Aristóteles. (1831). Aristotelis opera. I. Bekker (ed.). Academia Regia Borussica.
- Aristóteles. (1894). Aristotle's Ethica Nicomachea. J. Bywater (ed). Clarendon Press. URL: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.01.0053.
- Aristóteles. (1957). Aristotle’s Política. W. D. Ross (ed.). Clarendon Press. URL: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text?doc=Perseus:text:1999.01.0057.
- Aristóteles. (2000). Política. A. Gómez Robledo (trad.). Universidad Nacional Autónoma de México
- Aristóteles. (2014a). Ética nicomáquea. En Aristóteles. III. (pp. 9-240). J. Pallí Bonet (trad.). Gredos.
- Aristóteles. (2014b). Política. En Aristóteles. III. (pp. 242-565). M. García Valdés (trad.). Gredos.
- Bibliografía secundaria
- Albertini, S. (2009). Additional Notes to Inferno. En D. Alighieri, The Divine Comedy. (pp. 527-566). H. F. Cary (trad.). Wordsworth.
- Amador Rivera, G. H. (2015). Suicidio: consideraciones históricas. Revista Médica de La Paz, 21(2), 91-98.
- Aparicio Ruiz, S. M. (2017). La idea de Justicia de Dante Alighieri. De Medio Aevo, 10(2), 9-36.
- Baquedano, S. (2007). ¿Voluntad de vivir o voluntad de morir? El suicidio en Schopenhauer y Mainländer. Revista de Filosofía, 63, 117-126.
- Borges, J. L. (1999). El verdugo piadoso. En Nueve ensayos dantescos. (pp. 53-61). Emecé.
- Cohen, E. D. (2007). Acerca de la posibilidad de un imposible: el suicidio en la lente de Spinoza. En M. L. de la Cámara y E. Fernández García (eds.), El gobierno de los afectos en Baruj de Spinoza. (pp. 133-146). Trotta.
- Crespo, A. (1999). Dante y su obra. Acantilado.
- Diaz Mendieta, D. (2013). Una propuesta medieval de separación Iglesia-Estado: el tratado Mo-narquía de Dante Alighieri. En M. Ordónez Agilar (ed.), Ensayos de historiografía medieval. (pp. 303-320). Universidad Nacional Autónoma de México.
- Fengler, C. K. y Stephany, W. A. (1981). The Capuan Gate and Pier della Vigna. Dante Studies, with the Annual report of the Dante Society, 99, 145-157.
- Gilson, É. (2011). Dante y la filosofía. M. L. Mujica Rivas (trad.). EUNSA.
- Gómez Robledo, A. (1985). Dante Alighieri. El Colegio Nacional.
- Higgins, D. H. (1975). Cicero, Aquinas, and St. Matthew in Inferno XIII. Dante Studies, with the Annual Report of the Dante Society, 93, 61-94.
- Jaeger, W. (1962). Paideia: los ideales de la cultura griega. J. Xirau y W. Roces (trad.). Fondo de Cul-tura Económica.
- Knuuttila, S. (2004). Emotions in Ancient and Medieval Philosophy. Clarendon Press.
- Organización Mundial de la Salud. (2019, 10 de octubre). El Día Mundial de la Salud Mental 2019 se centrará en la prevención del suicidio. URL: https://www.who.int/es/news-room/events/detail/2019/10/10/default-calendar/world-mental-health-day-2019-focus-on-suicide-prevention.
- Pinto, R. (2011). Indizi del disegno primitivo dell’Inferno (e della Commedia): Inf. VII-XI. Tenzone: Revista de la Asociación Complutense de Dantología, 12, 105-152.
- Platón. (2014a). La república. En Platón. II. (pp. 9-340). C. Eggers Lan (trad.). Gredos.
- Platón. (2014b). Menón. En Platón. I. (pp. 483-529). J. Olivieri (trad.). Gredos.
- Schopenhauer, A. (2013). El mundo como voluntad y representación. E. Ovejero y Maury (trad.). Po-rrúa.
- Scott, J. A. (1990). Dante and Philosophy. Annali d'Italianistica, 8, 258-277.
- Spinoza, B. (2011) Ética. V. Piñal (trad.). Alianza.
- Stephany, W. A. (1982). Pier della Vigna's Self-Fulfilling Prophecies: The 'Eulogy' of Frederick II and 'Inferno' 13. Traditio, 38, 193-212.
- Von Wright, G. H. (1998) Un ensayo de lógica deóntica y la teoría general de la acción. E. Garzón Val-dés (trad.). Universidad Nacional Autónoma de México.