No. 65 (2023): Enero - abril
Articles

Adorno on Kafka: An Enlightened Reading?

Fabio Bartoli
Universidad de Salamanca y Pontificia Universidad Javeriana de Bogotá

Published 2022-12-02

How to Cite

Bartoli, F. (2022). Adorno on Kafka: An Enlightened Reading?. Tópicos, Revista De Filosofía, (65), 245–268. https://doi.org/10.21555/top.v650.2057

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Citas

Abstract

In this paper, I analyze Adorno’s interpretation of Kafka’s work in his book Notes on Kafka, focusing on his idea that Kafka is an enlightened writer who, however, criticizes the Enlightenment, in order to find out whether this is coherent with Adorno’s own theory. For this purpose, I compare Adorno’s and Kafka’s reading of the sirens’ song in the Odyssey, and I analyze the differences between both. I conclude, partially against Adorno, that Kafka is a critic of the Enlightenment, but he is not an enlightened writer.

References

  1. Adorno, T. W. (1962). Prismas. M. Sacristán (trad.). Ariel.
  2. Adorno, T. W. (2003). Notas sobre la literatura. A. Brotons Muñoz (trad.). Akal.
  3. Adorno, T. W. (2004). Teoría estética. J. Navarro Pérez (trad.). Akal.
  4. Adorno, T. W. (2005). Dialéctica negativa. A. Brotons Muñoz (trad.). Akal.
  5. Baioni, G. (1984). Kafka: letteratura ed ebraismo. Einaudi.
  6. Bartoli, F. (2022). Un mismo lado del mundo. La seducción donjuanesca y la decisión fáustica en Kierkegaard y Kafka. Casa de Asterión.
  7. Benéitez Andrés, R. y Ayllón Barasoain, M. (2020). De la irreconciablidad de la estética tradicional y el arte actual: algunas tensiones contemporáneas desde la Teoria estética de Adorno. Constelaciones. Revista de Teoría Crítica, 11-12, 264-285.
  8. Benjamin, W. (2014). Sobre Kafka. M. Dimópulos (trad.). Eterna Cadencia Editora.
  9. Brod, M. (1962). Franz Kafka. Eine Biographie. Fischer.
  10. Colangelo, C. (2014). Una rotonda sul male. Kafka allo specchio dei filosofi. Edizioni d’if.
  11. Cooke, M. (2015). La verdad en la ficción narrativa: Kafka, Adorno y más allá. Signos Filosóficos, 17(34), 122-144.
  12. Da Silva, A. S. (2015). Educação, formação cultural e expressividades estéticas: anotações em Adorno e Kafka. Impulso, Piracicaba, 26(62), 55-63.
  13. Della Torre, B. (2019). Adorno, leitor de Marx. Sociologia & Antropologia, 9(2), 519-541.
  14. Foster, R. (2013). Adorno on Kafka: Interpreting the Grimace on the Face of Truth. New German Critique, 40(1)(118), 175-198.
  15. Grabbert, T. (2000). Über Adornos ‚Aufzeichnungen zu Kafka‘. GRIN Verlag.
  16. Kafka, F. (2000). Cuentos completos. J. R. Hernández Arias (trad.). Valdemar.
  17. Knatz, L. (2011). La natura del soggetto. Riflessioni sul pensiero di Theodor W. Adorno. Rivista internazionale di filosofia e psicologia, 2(1), 4-17.
  18. Homero. (2017). Odisea. P. C. Tapia Zuñiga (trad.). UNAM.
  19. Horkheimer, M. y Adorno, T. W. (1998). Dialéctica de la Ilustración. J. J. Sánchez (trad.). Trotta.
  20. Pentucci, P. P. (2004). La costellazione dell’estetico. Michele di Salvo Editore.
  21. Pucci, G. (2014). Le Sirene tra canto e silenzio: da Omero a John Cage. Classico contemporaneo, 1, 80-97.
  22. Robles, G. M. (2017). El naturalismo de la Subjektkritik de Theodor W. Adorno. Diánoia, 62(78), 3-26.
  23. Rodríguez, M. G. (2013). Adorno y el marxismo de Frankfurt. Derecho y Realidad, 21, 7-24.
  24. Savi Neto, P. (2017). Obra de arte e filosofia: uma leitura de Franz Kafka a partir de Theodor Adorno. Revista de Ciências Humanas, 51(1), 3-20.