From Socratic Harmony to Diogenic Homophony. On the Emergence of Cynicism in Michel Foucault’s The Courage of Truth
Pubblicato 2022-08-13
Come citare
Copyright (c) 2022 Tópicos, Revista de Filosofía
Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale - Non opere derivate 4.0 Internazionale.
Downloads
Altmetrics
Citas
Abstract
In the second section of Foucault’s last course at the Collège de France, taught around four months before his death, emerges, apparently in an abrupt manner, an analysis exclusively devoted to Cynicism. Because of the time proximity between such analysis and his death, Foucault’s late interest in Cynic philosophy has been interpreted as a kind of philosophical well. Rather than drawing attention to biographical aspects, the present article will intend both to explain the theoretical framework in which the Foucauldian concern for Cynicism is revealed and to show evidence of a continuity between Foucault’s study of this phenomenon and what he had been exploring, not only in The Courage of Truth, but also throughout his intellectual work during the eighties.
Riferimenti bibliografici
- Adorno, F. P. (2010). La tarea del intelectual: el modelo socrático. En F. Gros (ed.), Foucault. El coraje de la verdad. (p. 42). A. Sánchez (trad.). Arena Libros.
- Agamben, G. (2014). Altísima pobreza. Reglas monásticas y formas de vida. F. Costa y M. T. D´Meza (trads.). Pre-Textos.
- Aristóteles. (1988). Política. M. García Valdés (trad.). Gredos.
- Cicerón. (1997). La invención retórica. S. Núñez (trad.). Gredos.
- Dávila, J. (2011). De furia y cautela. En R. Castro y J. Fortanet Fernández (eds.), Foucault desconocido. (pp. 281-312). EDITUM.
- Diógenes Laercio. (2008). Vida de los filósofos ilustres. C. García Gual (trad.). Alianza.
- Diógenes Laercio. (2010). Vida y opiniones de los filósofos ilustres. L.-A. Bredlow (trad.). Lucina.
- Epicteto. (1993). Disertaciones por Arriano. P. Ortiz García (trad.). Gredos.
- Flores Quiroz, F. A. (2012). La imagen de Heracles como ejemplo de hombre feliz en la filosofía cínica. Universidad Autónoma de México.
- Foucault, M. (2005). La hermenéutica del sujeto. Curso del Collège de France (1982). H. Pons (trad.). Akal.
- Foucault, M. (2009). Historia de la sexualidad. II. El uso de los placeres. M. Soler (trad.). Siglo XXI.
- Foucault, M. (2010a). El coraje de la verdad. El gobierno de sí y de los otros II. Curso en el Collège de France (1984). H. Pons (trad.). Fondo de Cultura Económica.
- Foucault, M. (2010b). La filosofía analítica de la política. En Obras esenciales. (pp. 783-797). Á. Gabilondo (trad.). Paidós.
- Foucault, M. (2011). El gobierno de sí y de los otros. Curso del Collége de France (1982-1983). H. Pons (trad.). Akal.
- Foucault, M. (2012a). Discurso y verdad en la antigua Grecia. F. Fuentes Megías (trad.). Paidós.
- Foucault, M. (2012b). Du gouvernement des vivants. Cours au Collège de France. (1979-1980). Du Seuil-Gallimard.
- Foucault, M. (2012c). Naissance de la biopolitique. Cours au Collège de France. (1978-1979). Du Seuil-Gallimard.
- Foucault, M. (2017). La parrêsía. 1982. (Conferencia en la Universidad de Grenoble). En La ética del pensamiento. Para una crítica de lo que somos. (p. 237-272). J. Álvarez Yagüez (ed. y trad.). Biblioteca Nueva.
- Gabilondo, Á. (2012). Introducción. En. M. Foucault, Discurso y verdad en la antigua Grecia. (pp. 11-34). Ediciones Paidós
- Gil, L. (1980). El cinismo y la remodelación de los arquetipos culturales griegos. Revista de la Universidad Complutense, 1, 43-78.
- Graves, R. (2015). Los mitos griegos. L. Echávarri (trad.). Alianza.
- Gros, F. (2010). La parresía en Foucault (1982-1984). En F. Gros (ed.), Foucault. El coraje de la verdad. (pp. 131-140). A. Sánchez (trad.). Arena Libros.
- Jaeger, W. (2006). Paideia: los ideales de la cultura griega. J. Xirau y W. Roces (trads.). Fondo de Cultura Económica.
- Jenofonte. (1993). Banquete. J. Zaragoza (trad.). Gredos.
- Juliano. (1982). Discursos. VI-XII. J. García Blanco (trad.). Gredos.
- Levinas, E. (2003). On escape. De l´évasion. B. Bergo (trad.). Stanford University Press.
- Lópiz Cantó, P. (2011). Michel Foucault y la República Cínica. En R. Castro y J. Fortanet Fernández (eds.), Foucault desconocido. (pp. 327-376). EDITUM.
- Martín García, J. A. (2008). Los filósofos cínicos y la literatura moral serioburlesca. Dos volúmenes. Akal.
- Onfray, M. (2004). Cinismos. Retrato de los filósofos llamados perros. A. Bixio (trad.). Paidós.
- Oyarzún, P. (1996). El dedo de Diógenes. Dolmen.
- Platón. (1985). Diálogos. I. J. Calonge Ruiz, E. Lledó Íñigo, C. García Gual (trads.). Gredos.
- Platón. (1987). Diálogos. II. J. Calgone Ruiz, E. Acosta Méndez, F. J. Olivieri y J. L. Calvo (trads.). Gredos.
- Platón. (1988). Diálogos. IV. República. C. Eggers Lan (trad.). Gredos.
- Plutarco (2002). Moralia. IX. V. Ramón Palerm y J. Bergua Cavero (trad.). Gredos.
- Sloterdijk, P. (2003). Crítica de la razón cínica. M. Ángel Vega (trad.). Siruela.