No. 73 (2025): Número en curso
Articles

Dance in Walter Benjamin’s The Metaphysics of Youth

Ludmila Hlebovich
Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas - Universidad Nacional de La Plata

Published 2025-08-01

Keywords

  • ball,
  • The Metaphysics of Youth,
  • image of dance,
  • philosophy of dance,
  • objectifying spectator,
  • cultural movement,
  • philosophy of art,
  • Walter Benjamin,
  • Nietzsche,
  • Ibsen,
  • Strindberg
  • ...More
    Less

How to Cite

Hlebovich, L. (2025). Dance in Walter Benjamin’s The Metaphysics of Youth. Tópicos, Revista De Filosofía, 73, 227-247. https://doi.org/10.21555/top.v730.2997

Abstract

In this paper, we propose an analysis of the section “The Ball” in Walter Benjamin’s The Metaphysics of Youth. In particular, we consider the reasons that led Benjamin to draw an image of dance, and we evaluate whether he confers a hierarchical role to philosophy. In this regard, we suggest that, based on artistic and intellectual sources which include dance, Benjamin refers to the latter in order to contribute to the cultural movement of Jugendbewegung. In addition, given that Benjamin is involved in the image of dance, we argue that he does not take the position of an objectifying spectator, but rather intends to showcase a movement of cultural reform through dance.

References

  1. Badiou, A. (2009). La danza como metáfora del pensamiento. En A. Badiou, Pequeño manual de inestética (pp. 105-120). G. Molina, L. Vogelfang, J. Caputo y M. Burello (trads.). Prometeo.
  2. Bardet, M. (2012). Pensar con mover. Un encuentro entre danza y filosofía. P. Ires (trad.). Cactus.
  3. Bardet, M. (2013). Paul Valéry y La Argentina, una escena com-partida entre palabras y gestos. En M. Muñoz y L. Vela (eds.), Afecciones, cuerpos y escrituras: políticas de la subjetividad (pp. 203-214). Universidad Nacional de Cuyo.
  4. Bardet, M. (2021). Perder la cara. P. Ires (trad.). Cactus.
  5. Benjamin, W. (1978). Briefe. I. G. Scholem y T. Adorno (eds.). Suhrkamp.
  6. Benjamin, W. (1991). Gesammelte Schriften. Band II-1. R. Tiedemann y H. Schweppenhäuser (eds.). Suhrkamp.
  7. Benjamin, W. (2007a). Diálogo sobre la religiosidad del presente. En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 17-35). J. Navarro Pérez (trad.). Abada.
  8. Benjamin, W. (2007b). Educación erótica. En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 73-74). J. Navarro Pérez (trad.). Abada.
  9. Benjamin, W. (2007c). El surrealismo. La última instantánea de la inteligencia europea. En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 301-316). J. Navarro Pérez (trad.). Abada.
  10. Benjamin, W. (2007d). Experiencia. En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 54-56). J. Navarro Pérez (trad.). Abada.
  11. Benjamin, W. (2007e). La bella durmiente. En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 9-13). J. Navarro Pérez (trad.). Abada.
  12. Benjamin, W. (2007f). La reforma escolar, un movimiento cultural. En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 13-16). J. Navarro Pérez (trad.). Abada.
  13. Benjamin, W. (2007g). La vida de los estudiantes. En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 77-89). J. Navarro Pérez (trad.). Abada.
  14. Benjamin, W. (2007h). Metafísica de la juventud. En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 93-107). J. Navarro Pérez (trad.). Abada.
  15. Benjamin, W. (2007i). Romanticismo. E En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 42-46). J. Navarro Pérez (trad.). Abada.
  16. Benjamin, W. (2007j). Sobre el “Gymnasium” humanista. En Obras. Libro II. Vol. 1 (pp. 39-42). J. Navarro Pérez (trad.). Abada.
  17. Benjamin, W. (2013). Obras. Libro V. Vol. 1 J. Barja (trad.). Abada.
  18. Benjamin, W. (2015). Obras. Libro V. Vol. 2 J. Barja (trad.). Abada.
  19. Cavalletti, A. (2013). Clase. El despertar de la multitud. Adriana Hidalgo.
  20. Cragnolini, M. (2003). Nietzsche, camino y demora. Biblos.
  21. George, A. (2020). The Naked Truth. Viennese Modernism and the Body. The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226695006.001.0001
  22. Hlebovich, L. (2021). Experiencia, cuerpo y montaje: una lectura sobre la subjetividad como problema semejante entre la filosofía de Walter Benjamin y el teatro-danza de Pina Bausch [Tesis doctoral, Universidad Nacional de La Plata]. SEDICI. Repositorio Institucional de la UNLP. https://doi.org/10.35537/10915/135125
  23. Ibsen, H. (2016). Casa de muñecas. C. Kupchik (trad.). Losada.
  24. Jarque, V. (1992). Imagen y metáfora. La estética de Walter Benjamin. Ediciones de la Universidad de Castilla-La Mancha.
  25. Jennings, M. y Eiland, H. (2014). Walter Benjamin: A Critical Life. The Belknap Press of Harvard University Press.
  26. Levin, D. (1983). Philosophers and the Dance. En R. Copeland y M. Cohen (eds.), What Is Dance? Readings in Theory and Criticism (pp. 85-93). Oxford University Press.
  27. Mateos de Manuel, V. (2019). El silencio de Salomé. Ensayos coreográficos sobre lo dionisíaco en la modernidad. Plaza y Valdés Editores.
  28. Nancy, J. L. (2017). Dance as Image - Image as Dance. En G. Brandstetter y H. Hartung (eds.), Moving (Across) Borders. Performing Translation, Intervention, Participation (pp. 43-54). Transcript. https://doi.org/10.1515/9783839431658-003
  29. Nancy, J. L. y Monnier, M. (2005). Allitérations. Conversations sur la danse. Galilée.
  30. Nietzsche, F. (1992). Así habló Zarathustra. J. García Borrón (trad.). Planeta-De Agostini.
  31. Pérez Royo, V. (2022). Cuerpos fuera de sí. Figuras de la inclinación en las artes vivas y las protestas sociales. Ediciones DocumentA/Escénicas.
  32. Pouillaude, F. (2017). Unworking Choreography: The Notion of the Work in Dance. Oxford University Press.
  33. Rancière, J. (2018a). Aisthesis. Escenas del régimen estético del arte. H. Pons (trad.). Manantial.
  34. Rancière, J. (2018b). Tiempos modernos. Ensayos sobre la temporalidad en el arte y la política. (M. Manrique (trad.). Contracampo.
  35. Sparshott, F. (1983). Why Philosophy Neglects Dance. En R. Copeland y M. Cohen (eds.), What Is Dance? Readings in Theory and Criticism (pp. 94-102). Oxford University Press.
  36. Strindberg, A. (2011). La señorita Julia. C. Liscano (trad.). Losada.
  37. Valéry, P. (2016). Filosofía de la danza. P. Châtenois (trad.). Casimiro.
  38. Vargas, M. (2015). La Bella Durmiente y el motivo del despertar de la juventud en el Walter Benjamin temprano. Revista de Filosofía y Teoría Política, 45, e005.
  39. Walkowitz, J. R. (1993). Sexualidades peligrosas. En G. Duby y M. Perrot (eds.), Historia de las mujeres. El siglo XIX (pp. 346-379). Taurus.
  40. Weigel, S. (2014). Eros. En M. Opitz y E. Wizisla (eds.), Conceptos de Walter Benjamin (pp. 417-478). M. Belforte y M. Vedda (trads.). Las Cuarenta.