Etymological and Ontological Interpretations of Reality: Ortega y Gasset against Heidegger
Published 2025-04-29
Keywords
- reality,
- thing,
- substance,
- Ortegga y Gasset,
- Heidegger
Copyright (c) 2025 Tópicos, Revista de Filosofía

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
In this paper I explain the difference between José Ortega y Gasset’s and Martin Heidegger’s interpretations of the word reality. Both consider human life as a fundamental phenomenon, but Ortega calls it “radical reality”, while Heidegger rejects this denomination. This difference is due to their interpretation, based on different etymological and philosophical backgrounds, of the term reality: Ortega grounds his interpretation on the Greek term pragma (“thing”), while Heidegger relies on ousia (“substance”). This difference reveals what each author understands by reality and its function in their respective philosophies. I argue that Ortega’s interpretation is superior to Heidegger’s because he succeeds in re-signifying the traditional sense of reality through an interpretation phenomenologically prior to substance.
References
- Aristóteles. (1994). Metafísica. T. Calvo. Gredos.
- Aristóteles. (1998). Ética nicomáquea. Ética eudemia. J. Palli (trad.). Gredos.
- Conill, J. (2013). “La victoria de la técnica”, según Ortega y Gasset (una alternativa a Heidegger). Revista Internacional de Tecnología, Ciencia y Sociedad, 2(1), 43-58. https://doi.org/10.37467/gka-revtechno.v2.1271
- Diéguez, A. (2009). Thinking about Technology, but… in Ortega’s or in Heidegger’s style? Argumentos de Razón Técnica: Revista Española de Ciencia, Tecnología y Sociedad, y Filosofía de la Tecnología, 12, 99-123.
- Esquirol, J. (2011). Los filósofos contemporáneos y la técnica, de Ortega a Sloterdijk. Gedisa.
- Eurípides. (2005). Tragedias. II. J. Labiano (trad.). Cátedra.
- Expósito, N. (2020). La fenomenología de la objetividad de Ortega y Gasset. Una respuesta a Graham Harman. Estudios Filosóficos, 69, 200, 183-197. https://estudiosfilosoficos.dominicos.org/ojs/article/view/1379/4273
- Gaos, J. (1961). Ortega y Heidegger. La palabra y el hombre. Veracruz, 5, 19, 403-439. http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/3029/1/1961019P403.pdf
- García, A. (2021). Ousía: su significado y traducción. Pensamiento, 77(293), 171-194. https://doi.org/10.14422/pen.v77.i293.y2021.010
- Garrido, J. (2022). On Heidegger and Ortega y Gasset: The Spanish Being and Its Condition of Existence. Horizon. Studies in Phenomenology, 2, 625-640. https://doi.org/10.21638/2226-5260-2022-11-2-625-640
- Golebiewska, M. (2006). Discussion on the Notion of “Life” and “Existentia” in the Philosophical Conceptions of Heidegger and Merleau-Ponty. En A.-T. Tymieniecka (ed.), Logos of Phenomenology and Phenomenology of the Logos. Book Two. Analecta Husserliana, 89. Springer. https://doi.org/10.1007/1-4020-3707-4_7
- Gonzalez, P. (2005). Human Existence as Radical Reality. Paragon House.
- Gutiérrez-Pozo, A. (2012). La vida humana como principio interpretativo radical en la filosofía de Ortega y Gasset. Trans/Form/Ação, 25(3), 81-96. https://doi.org/10.1590/S0101-31732012000300005
- Gutiérrez-Pozo, A. (2020). La muerte como creación. La interiorización vitalista de la muerte en la vida en la filosofía de Ortega y Gasset. Claridades. Revista de Filosofía, 12(1), 107-135. https://doi.org/10.24310/Claridadescrf.v12i1.6631
- Harman, G. (2015). Hacia el realismo especulativo. C. Iglesias (trad.). Caja Negra.
- Harman, G. (2020). Respuesta a Noé Expósito Ropero. J. Hernández Marcelo (trad.). Investigaciones Fenomenológicas, 17, 369-384. https://doi.org/10.5944/rif.17.2020.29720
- Heidegger, M. (1997). Ser y tiempo. J. Rivera (trad.). Editorial Universitaria.
- Heidegger, M. (2000). Los problemas fundamentales de la fenomenología. J. García (trad.). Trotta.
- Heidegger, M. (2009). La pregunta por la cosa. J. García (trad.). Palamedes.
- Leung, K.-W. (2006). Heidegger on the Problem of Reality. En B. Hopkins y S. Crowell (eds.), The New Yearbook for Phenomenology and Phenomenological Philosophy. VI (pp. 169-184). Routledge.
- Lisias. (1995). Discursos. II. J. Calvo (trad.). Gredos.
- López, A. (1994). La técnica como lugar hermenéutico privilegiado: Ortega y Heidegger. Éndoxa: Series Filosóficas, 4, 179-203. https://doi.org/10.5944/endoxa.4.1994.4824
- Marciano, L. (2002). La técnica, construir, habitar y pensar en Martín Heidegger y José Ortega y Gasset. Tecnología y Construcción, 18(1), 53-70.
- Mejías, Y. (2020). El peligro de la técnica: Ortega, Heidegger y Sloterdijk. Parresía, 11, 25-32.
- Neves, M. J. (2012). Sobre la metáfora operante de los “claros del bosque” en Ortega y Gasset, Martin Heidegger y María Zambrano. Aurora, 13, 40-49.
- Ortega y Gasset, J. (1964a). Obras completas. VI. Revista de Occidente.
- Ortega y Gasset, J. (1964b). Obras completas. VII. Revista de Occidente.
- Ortega y Gasset, J. (1965a). Obras completas. VIII. Revista de Occidente.
- Ortega y Gasset, J. (1965b). Obras completas. IX. Revista de Occidente.
- Ortega y Gasset, J. (1966). Obras completas. I. Revista de Occidente.
- Ortega y Gasset, J. (2004). Meditación de la técnica y otros ensayos sobre ciencia y filosofía. Alianza.
- Rubio, R. (2010). La concepción ontológica de Heidegger sobre la producción: el descubrimiento de la plasticidad. Gregorianum, 91(2), 343-369.
- San Martín, J. (1998). Fenomenología y cultura en Ortega. Tecnos.
- San Martín, J. (2012). Ortega y la técnica. Revista de Occidente, 372, 11-23.
- Santos, L. (2016). Entre la vida y la existencia: el diálogo de Ortega y Gasset con Heidegger en torno a “el otro”. Stoa, 7(14), 53-73. https://doi.org/10.25009/s.2016.14.2177
- Vigo, A. (2008). Arqueología y aleteiología. Biblos.