No. 62 (2022): January - June
Articles

Heidegger and the Phenomenology of Existence: A Cinematographic Analytic of Boredom in Modern Times

Published 2021-12-11

How to Cite

Hernández Albarracín, J. D., Álvarez González, C. F., & Pallarès Piquer, M. (2021). Heidegger and the Phenomenology of Existence: A Cinematographic Analytic of Boredom in Modern Times. Tópicos, Revista De Filosofía, (62), 193–222. https://doi.org/10.21555/top.v62i0.1624

Downloads

Download data is not yet available.

Altmetrics

Citas

Abstract

This paper presents philosophical perspectives related to the concept of boredom (Langeweile) from the point of view of its forms (“because of...”, “in...”, “one gets bored”) and structural modes (leaving empty spaces and postponing) as developed by Martin Heidegger in his lectures at the University of Freiburg during the winter semesters of 1929 and 1930. We highlight a philosophical stance often overlooked in comparison to more traditional positions in Western philosophical thought—through the proposed hermeneutic-phenomenological processes, this will allow us to interweave their philosophical images with cinematographic narratives that enrich the factual understanding of modernity. For this reason, we assume boredom and its essence, “tediousness” (Langweiligkeit), as the fundamental mood (Grundstimmung) of our era, thus permitting other mobilities of thought that warrant a study of phenomena relating to cultural entertainment as a symptom of the modern disease that distances Dasein from meeting, questioning, and self-care.

References

  1. Álvarez González, C. F. (2018). Acerca de lo vivo y lo trágico en los sistemas autónomos de armas mortíferas. Dimensiones filosóficas. Disertación doctoral. Universidad de Oviedo. URL: http://hdl.handle.net/10651/46882.
  2. Antón, M. C. (2012). El aburrimiento. Perspectivas en Psicología: Revista de Psicología y Ciencias Afines, 9(3), 104-109.
  3. Arendt, H. (1984). La vida del espíritu. R. Montoro Romero y F. Vallespín Oña (trads.). Centro de Estudios Constitucionales.
  4. Bergman, I. (1968). Vargtimmen. [La hora del lobo]. Svensk Filmindustri.
  5. Burton, R. (1947). Anatomía de la melancolía. A. Manguel (trad.). Espasa-Calpe.
  6. Cavallé Cruz, M. (2001). Naturaleza del yo en el Vedanta Advaita, a la luz de la crítica al sujeto de Heidegger. Disertación doctoral. Universidad Complutense de Madrid. URL: https://eprints.ucm.es/id/eprint/4456/.
  7. Candiloro, H. (2012). Pobreza, vida y animalidad en el pensamiento de Heidegger. Areté. Revista de Filosofía, 24(2), 263-286.
  8. Echarri, J. (1997). Fenómeno y verdad en Heidegger. Universidad de Deusto.
  9. Escudero, J. A. (2007). Hacia una fenomenología de los afectos: Martin Heidegger y Max Scheler. Thémata, Revista de filosofía, 39, 365-368.
  10. Escudero, J. A. (2014). En torno al aburrimiento (o de la importancia de los estados de ánimo en la filosofía de Heidegger). Revista Estudio, 18, 33-43.
  11. Foucault, M. (2013). La inquietud por la verdad. H. Pons (trad.). Siglo XXI.
  12. Heidegger, M. (2003). Aportes a la filosofía. Acerca del evento. C. D. Picotti (trad.). Biblos.
  13. Heidegger, M. (2007). Los conceptos fundamentales de la metafísica: mundo, finitud y soledad. J. A. Ciria Cosculluela (trad.). Alianza.
  14. Heidegger, M. (2009). Ser y tiempo. J. E. Rivera (trad.). Trotta.
  15. Heidegger, M. (2010). Los himnos de Hölderlin. “Germania” y “El Rin”. A. C. Merino Riofrío (trad.). Biblos.
  16. Held, K. (2015). Temple anímico fundamental y crítica a la cultura contemporánea en Heidegger. Revista Co-herencia, 12(23), 13-40. Hernández Albarracín, J. D. (2012). Aburrimiento y poesía: revisión de la obra poética de Alejandra Pizarnik desde el concepto de aburrimiento (Langeweile) en Martin Heidegger. Revista Filosofía UIS, 11(1), 227-252.
  17. Hernández Albarracín, J. D. (2016). De Heidegger a Morin: una interpretación desde la superación metafísica a los fundamentos de la complejidad. Revista de Filosofía, 84(3), 59-88.
  18. Hernández Albarracín, J. D. y Navarro Díaz, L. R. (2018). Acción comunicativa y singularidad pedagógica: apuntes divergentes para una nueva relación hermenéutica. En J. D. Hernández Albarracín y M. L. Peñaranda Gómez (eds.), Pedagogías contemporáneas: miradas divergentes al mundo escolar. (pp. 59-84). Universidad Simón Bolívar.
  19. Huston, J. (1987). The Dead. [Película]. Vestron Pictures.
  20. Huysmans, J.-K. (1984). A contrapelo. J. Herrero (trad.). Cátedra.
  21. Junger, E. (1998). Tempestades de acero. A. Sánchez Pascual (trad.). Tusquets.
  22. Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. Estudios sobre literatura y formación. Fondo de Cultura Económica.
  23. Lesmes, D. (2009). Uno se aburre: Heidegger y la filosofía del tedio. Bajo Palabra. Revista de Filosofía, 4, 167-172.
  24. López, N. y Sánchez, L. (2010). El aburrimiento en clases. Procesos Psicológicos y Sociales, 6(2), 1-43.
  25. Lythgoe, E. (2014). Disposición afectiva y temporalidad en Martin Heidegger entre 1927 y 1930. Revista de Filosofia. Aurora, 26(39), 759-775.
  26. Mahop, R. (2011). Aiôn y Kairós como reinvención del chrónos prôtogonos en la poesía de Octavio Paz. Literatura Mexicana, 22(1), 189-206.
  27. Martínez, P. (2005). La dinámica de la facticidad. Revista de Filosofía, 30(2), 89-118.
  28. Másmela, C. (2000). El tiempo del ser. Trotta.
  29. Méndez, J. A. (2012). Tesis sobre el cambio metaontológico. Eikasia. Revista de Filosofía, 46, 145-160.
  30. Mendieta Rodríguez, E. (2019). El tedio crónico en el sujeto contemporáneo. Estudio del ‘ennui’ en ‘La grande bellezza’ (Paolo Sorrentino, 2013). Escritura e Imagen, 15, 325-343.
  31. Pascal, B. (2001). Pensamientos. M. Armiño (trad.). Valdemar.
  32. Peretó, R. (2011). Acedia y trabajo. El justo equilibrio. Cauriensia. Revista Anual de Ciencias Eclesiásticas, 6, 333-344.
  33. Ritsos, Y. (2009). La casa muerta. S. Ancira (trad.). Acantilado.
  34. Safranski, R. (2007). Un maestro de Alemania: Martin Heidegger y su tiempo. R. Gabás (trad.). Tusquets.
  35. Safranski, R. (2017). Tiempo. La dimensión temporal y el arte de vivir. R. Gabás (trad.). Tusquets.
  36. Segura, C. (2007). Heidegger y la metafísica. Análisis críticos. Publidisa.
  37. Svendsen, L. (2008.) Filosofía del tedio. C. Montes Cano (trad.). Tusquets.
  38. Tarkovsky, A., Gordon, A. y Beiku, M. (1956). Ubiytsy. [Los asesinos]. [Película]. Instituto Pansoviético de Cinematografía.
  39. Urrutia, J. (2016). Ingmar Bergman[.] «La hora del lobo»[.] El tránsito hacia la otra orilla. El tornillo de Klaus. URL: https://www.eltornillodeklaus.com/el-transito-hacia-la-otra-orilla-la-hora-del-lobo-ingmar-bergman/.
  40. Van Sant, G. (1991). My Own Private Idaho. [Película]. New Line Cinema.
  41. Vattimo, G. (2002). Introducción a Heidegger. A. Baéz (trad.). Gedisa.
  42. Vila-Matas, E. (2010, 17 de abril). Al revés. El País. URL: https://elpais.com/diario/2010/04/17/babelia/1271463162_850215.html.
  43. Visconti, L. (1957). Le notti bianche. [Noches blancas]. Cinematografica Associati-Intermondia Films-Vides Cinematografica-Cinecittà.
  44. Volpi, F. (2011). El nihilismo. C. I. del Rosso y A. Vigo (trads.). Biblos.
  45. Wittgenstein, L. (2007). Tractatus logico-philosophicus. L. M. Valdés Villanueva (trad.). Tecnos.